Een supermarkt is een doolhof als je slecht ziet. Albert Heijn neemt daarom deel aan een ‘hackathon’ om boodschappen doen voor blinde of slechtziende shoppers toegankelijker te maken, terwijl bij Carrefour in Mons medewerkers zijn opgeleid om te helpen.
AH Eindhoven: Op stap met een buddy en speciale bril
Op 24 januari kunnen shoppers in de AH XL van Eindhoven ervaren hoe het is om als slechtziende boodschappen te doen in de hypermarkt. Deelnemers krijgen een speciale bril waardoor ze zelf niet of slecht zien en gaan vervolgens samen met iemand die blind of slechtziend is de supermarkt in. De opdracht: samen een boodschappenlijstje afwerken.
De proef wordt georganiseerd door het Nederlandse expertisecentrum voor blinde en slechtziende personen Koninklijke Visio en kadert in een jaarlijkse hackathon, die de organisatie houdt om te zoeken naar nieuwe manieren om de leefwereld van mensen met een visuele beperking toegankelijker te maken.
Boodschappen doen leuker en toegankelijker voor iedereen
“Het is belangrijk dat er nieuwe stappen worden gezet in het toegankelijker maken van openbare gebouwen voor slechtzienden. Als het gaat om innovatie is Albert Heijn koploper in de supermarktbranche. Zij zijn er zich van bewust dat een supermarkt toegankelijk moet zijn voor iedereen”, zegt Michiel Bormans van Koninklijke Visio aan Distrifood.
De bedoeling is dat de ervaringen van de duo’s uiteindelijk resulteren in inzichten die AH kan aanwenden om boodschappen doen leuker en toegankelijker te maken voor iedereen. Dat kan bijvoorbeeld met nieuwe diensten, producten of technologieën.
Carrefour Grands Prés: Medewerkers begeleiden slechtziende shoppers
Bij de Carrefour-hypermarkt van het winkelcentrum Grands Prés in Bergen (Mons) namen ze het heft in eigen handen. Nadat een medewerkster zag hoe een blinde klant aan de kassa hulp vroeg, kreeg ze twee jaar geleden het idee om er een vaste dienst van te maken in de supermarkt. Ondertussen heeft de organisatie Amis des Aveugles tien medewerkers opgeleid om blinde en slechtziende mensen te begeleiden bij hun aankopen. De medewerkers, die zich vrijwillig opgaven, volgden twee dagen vorming bij het team ergotherapeuten om shoppers zo goed mogelijk te begeleiden en de juiste handelingen te doen.
Klanten van de Carrefour-hypermarkt kunnen zich voortaan aanmelden aan het onthaal en een personeelslid loopt dan mee doorheen de rekken. Afhankelijk van de hulp die iemand wenst, kunnen ze producten tonen, een arm aanreiken, mensen helpen oriënteren door te zeggen hoeveel rekken er zijn en zo meer. “Een supermarkt kan een echt doolhof zijn. Begeleid boodschappen kunnen doen is dan een opluchting”, aldus een slechtziende klant aan regionale omroep Télé MB. Momenteel zijn er tien getrainde medewerkers, maar daar kunnen altijd nog vrijwilligers bijkomen.
Ook het winkelcentrum Les Grands-Près, waar de Carrefour-vestiging zich in bevindt, is met de hulp van Amis des Aveugles toegankelijker gemaakt met looplijnen en visuele aanduidingen op onder meer spiegels.