Eerste weekend: veel meer volk dan vorig jaar
Op de eerste koopzondag, vorige week, kwam er opvallend meer volk opdagen dan de voorbije jaren. De consumenten leken echter eerst de kat uit de boom te kijken, goed te vergelijken en vooral lijstjes aan te leggen. Blijkbaar waren er ook nogal wat koukleumen bij, want de (overdekte en verwarmde) shoppingcentra bleken het iets beter te doen dan de winkelstraten.
Het eerste koopweekend stond vooral in het teken van de kerstboom. De tuinsector werd die zondag overrompeld, terwijl de modesector de omzet enkele procentjes zag stijgen, vooral bij de wintercollecties voor dames. De feestkledij bleek het dan weer niet goed te doen.
In de entertainmentsector waren vooral de tablet-pc en de koptelefoon een succes; dvd’s en games deden het dan weer slechter. Boekenwinkels kregen gemiddeld 5% meer volk over de vloer, zij het voor slechts één procentje meerverkoop. Vooral jeugd-, kook- en wijnboeken gingen vlot over de toonbank.
Volgens een telefonische bevraging van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen bleek de omzet anderhalf procent hoger te liggen dan het jaar voordien. Al bij al een goed resultaat, want in 2010 was er ook al een meerverkoop van 2% genoteerd ten opzichte van 2009, aldus het NSZ.
Tweede weekend: modesector eindelijk aan het feest
Op de tweede koopzondag, gisteren, verkochten de mantels, laarzen, lange broeken en andere spullen uit de wintercollectie nu wel… met dank aan de winterprik. Comeos spreekt voor de modesector van een omzetstijging van 3 tot 15% in vergelijking met vorig jaar, toen vooral in Wallonië de winkels getroffen werden door een zwaar winteroffensief en de kerstkoopzondagen dramatisch slecht waren.
Gisteren deden vooral de winkelcentra en de stadskernen goede zaken; winkels in de rand hadden het moeilijker. December lijkt voor de tuinsector alvast een goede maand te worden, met een omzetstijging van zo’n 2%. De entertainmentwinkels daarentegen bevestigen dat de verkoop van videogames duidelijk “verschoven” is: waar gamers vroeger wachtten tot hun favorieten onder de kerstboom lagen, kopen ze die nu al meteen bij de release (meestal ergens in oktober).