Geurmarketing werkt…
De 20 handelaars plaatsten gedurende één week een geurtoestel in hun zaak en kozen een geur die volgens hen het best bij hun winkel paste. In een outdoorwinkel waaide er zo een wintergeur, terwijl een reisbureau koos voor een zomerse geur. Het geurtoestel verspreidde een subtiele geur via een druppelsysteem op een hete plaat.
Als we het onderzoek mogen geloven, waren het echter niet létterlijk ‘druppels op een hete plaat’. Een kwart van de deelnemers merkte, in vergelijking met de weken voor en na het project, een behoorlijke stijging van zijn omzet in de week mét het geurtoestel. Bovendien bleven klanten langer in de winkel en waren ze vriendelijker, aldus de handelaars en hun medewerkers. Zowat 70% van hen vond het dan ook een aangename ervaring, terwijl de klanten blijkbaar niets in de gaten hadden: 63% van de handelaars gaf aan geen opmerkingen – positieve noch negatieve – gekregen te hebben.
…met een korrel zout?
“Wij zijn tevreden met de resultaten”, stelt Kim Mampaey, projectcoördinator van het project Innovatieve Retail bii Voka – Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland. “We zijn dan ook geslaagd in ons opzet om de Beverse handelaars een nieuwe vorm van marketing te leren kennen. Er zijn vandaag zoveel manieren om klanten een unieke winkelervaring te bieden, en geurmarketing is er daar één van.”
Toch hoeft u nog niet meteen naar de winkel te rennen voor zo’n geurtoestel: “een mooie omzetstijging bij een kwart van de deelnemers”, dat betekent dus bij 5 winkels wel en bij 15 niet. Begin deze week wees een doctoraatstudie – en dan hebben we het over wetenschappelijk uitgevoerde tests op universitair niveau – nog uit dat de juiste verlichting WEL het imago van een winkel verbetert, maar NIET zorgde voor meerverkoop. Toegegeven, licht en geur zijn niet hetzelfde, maar toch…