Ook het Duitse ministerie van Milieu wil de vernietiging van onverkochte en geretourneerde producten aan banden leggen. Vier procent van alle teruggestuurde goeden zou immers op de afvalhoop belanden.
Zorgplicht voor onlineretailers
Het Duitse milieuministerie werkt aan een juridisch kader dat (online)retailers een “zorgplicht” oplegt, verankerd met het doel juridische stappen te kunnen ondernemen tegen “onmiddellijke vernietiging van retourzendingen of andere nieuwe goederen”, maakt een woordvoerder van minister Svenja Schulze (SPD) bekend in WirtschaftsWoche. Het voorstel tot wijziging van de huidige wetgeving zal volgens de woordvoerder binnenkort worden gepubliceerd.
Het ministerie kondigt ook aan een vrijstelling op de omzetbelasting voor geschonken goederen te onderzoeken. De btw die op goederen wordt geheven zou immers een van de redenen zijn waarom retailers overtollige of onverkoopbare voorraden niet vaker aan een goed doel doneren, gaf recent ook marketingdocent Gino Van Ossel te kennen op Radio 1. Imagoschade en de kostprijs om geretourneerde producten opnieuw te verwerken, zijn echter nog andere redenen voor vernietiging: “Een TV verkopen met korting is duurder dan hem vernietigen en een nieuw model aan volle prijs verkopen”, aldus Van Ossel in het radioprogramma Nieuwe Feiten.
Vier procent retours op vuilnisbelt
Daarom werkt Frankrijk al aan een verbod op vernietiging, naar aanleiding van de onthulling in 2018 dat Amazon in Frankrijk destijds voor miljoenen aan koopwaar vernielde, en eist in Duitsland ook de groene fractie eenzelfde verbod. Op 18 juni organiseert het Duitse ministerie van Milieu en consumentenbescherming alvast een conferentie over de “uitdagingen van e-commerce voor milieu en consument”.
Een op de zes internetbestellingen in Duitsland zou volgens onderzoek van de universiteit van Bamberg immers worden geretourneerd, en ongeveer vier procent van die artikelen komt vervolgens op de vuilnisbelt terecht. Bij kleding en schoenen gaat bijna de helft van alle pakketten terug naar de afzender.
Gino Van Ossel vreest echter dat enkel een algemene Europese aanpak kan werken: “Op landenniveau kan je er niet veel aan doen. Dan zullen ze die goederen naar een ander land vervoeren, en ze daar vernietigen. Je moet dit Europees regelen en met de sector samenzitten.”