Niet alleen leegstand zelf, maar ook de pancarten met ‘te koop’ of ‘te huur’ ontsieren de winkelstraten. Zo redeneren de handelaars van winkelbuurt de Wilde Zee in Antwerpen. De handelsvereniging heeft er een akkoord gesloten met tien vastgoedmakelaars.
Alleen nog een sticker
In het charter, dat tot nu toe door tien vooraanstaande spelers is ondertekend, engageren de vastgoedmakelaars zich om enkel nog met discrete, kwalitatieve stickers te werken op de gevels of etalages om bekend te maken dat een pand beschikbaar is.
Ook de vorm van de stickers is vastgelegd: het moet gaan om een rechthoekige sticker, eventueel met een beeld, maar waarop ook alle betrokken makelaars samen vermeld staan. Het is dus niet zo dat elk immokantoor een eigen sticker mag opplakken.
Negatieve publiciteit
“Een pand mag geen marketingtool zijn voor makelaars. Zichtbare leegstand met een opbod aan borden schrikt nieuwe spelers af en geeft negatieve publiciteit aan de bestaande zaken. Een stijlvolle sticker met subtiele vermelding dat een pand te huur of te koop is, volstaat”, reageert Renske van Roon, van medeondertekenaar Prime Retail, tegenover Made in Antwerpen.
De nieuwe regel geldt voor alle winkelpanden in de straten van de Wilde Zee, zijnde De Korte Gasthuisstraat, Wiegstraat, Lombardenvest, Groendalstraat, Everdijstraat en de Schrijnwerkerstraat. Ook de Huidevettersstraat, de Schuttershofstraat en Hopland doen mee.