“Onoverkomelijke verkeersoverlast”
Volgens de deputatie zal Uplace “onoverkomelijke verkeersoverlast” veroorzaken. “Uplace verwacht jaarlijks 8 miljoen bezoekers en 25.000 voertuigbewegingen per dag. Het wegennet in de omgeving is echter nu al verzadigd. De beoogde locatie aan het viaduct van Vilvoorde, met een directe link naar de Brusselse ring, bevindt zich op een van de grootste verkeerscongestiepunten van Vlaanderen.”
“Om die zeer negatieve verkeerseffecten op te vangen en om te vermijden dat dagelijkse files nog langer worden, moeten een hele reeks maatregelen getroffen worden. Maar het openbaarvervoernet van de NMBS, MIVB en De Lijn is daar momenteel niet klaar voor”, verklaarde gedeputeerde Jean-Pol Olbrechts (CD&V), bevoegd voor leefmilieu, aan persagentschap Belga.
“Hypotheek op toekomstige reconversie”
De verkeersoverlast is niet de enige verklaring voor het weigeren van de milieuvergunning. Het 11 hectare grote complex zou volgens de deputatie ook de verdere reconversie van de industriezone Machelen-Vilvoorde hypothekeren omdat het megaproject beslag legt op een te groot deel van de ruimte.
“Voor handel gaat het om 55.000 van de beschikbare 62.000 m², voor kantoren om 40.000 van de 59.000 m², voor wonen om 20.000 van de 36.000 m² en voor vrijetijdsbesteding om 27.000 van de 55.000 m². Dat legt een zware hypotheek op de toekomstige kwaliteitsvolle en rendabele invulling van het hele reconversiegebied”, aldus nog Olbrechts. De gedeputeerde wijst er voorts op dat het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan voor het Vlaams strategisch gebied rond Brussel nog altijd niet definitief is.
Unizo blij met weigering
Unizo, dat al langer gekant is tegen het megaproject, reageerde dan weer opgetogen. “Wij ondersteunen deze beslissing volledig”, aldus de ondernemersorganisatie, die herhaalde dat de realisatie van dit “buitenproportionele shoppingproject” niet alleen zal leiden tot “een chaotische mobiliteitstoestand” maar ook nefast zal zijn voor de economische ontwikkeling in de brede regio. Unizo vreest vooral “een negatief verdringingseffect” in een regio die zich uitstrekt over Vlaams-Brabant, het Brussels Gewest, Waals-Brabant, Namen, Zuid-Oost-Vlaanderen en een groot deel van de provincie Antwerpen. De organisatie roept de Vlaamse regering op zich in de beroepsprocedure “even moedig en verantwoordelijk” te gedragen als de deputatie.
“Van zodra we de tekst van de beslissing binnenkrijgen, zullen we die grondig bestuderen. Maar voorlopig gaan we niet in op inhoudelijke elementen”, reageerde een woordvoerder van minister-president Kris Peeters (CD&V) na het bekend worden van de weigering. “Indien er een beroep zou komen bij de bevoegde minister, dan zal die conform de geijkte procedures een beslissing nemen”.
“Vervelend maar slechts hobbel op de weg”
Op een speciaal belegde persconferentie klonk COO Lorin Parys strijdvaardig: “De weigering is vervelend omdat die een aantal maanden vertraging meebrengt maar we hebben het volste vertrouwen in de Vlaamse Regering die haar steun aan het project al meermaals bevestigde. We zullen een blokje moeten omfietsen, maar we komen zeker op onze bestemming aan”.
Volgens Uplace vergist de deputatie zich wanneer zij stelt dat het project een te groot aandeel van de beschikbare oppervlakte zou innemen in het reconversiegebied. “Uplace Machelen neemt slechts 4% (11ha) in van de oppervlakte van de kanaalzone (290 ha). Na de ontwikkeling van het project blijft er nog 2,3 miljoen m² over van de oppervlaktes in het provinciale masterplan. Bovendien vermeldt de beslissing van de deputatie dat Uplace 20.000 m² woningen zou bouwen, terwijl het dossier geen enkele aanvraag voor het bouwen van woningen bevat.”
Ook bij het mobiliteitsargument plaatst Lorin Parys vraagtekens: “We hebben samen met Agentschap Wegen en Verkeer Vlaams-Brabant, De Lijn, de gemeente Machelen en de provincie werk gemaakt van een investeringsplan. Eentje dat door de provincie op 5 juli van dit jaar is goed gekeurd”, aldus de Uplace-topman. “Dat plan is nu in uitvoering.”
“In beroep bij de minister”
Uplace heeft de belangrijkste vergunning, de sociaal-economische, al op zak sinds september van vorig jaar en maakt zich sterk dat de bouwvergunning voor het einde van dit jaar een feit zal zijn. Voor de milieuvergunning zal Uplace nu in beroep gaan bij de bevoegde minister Joke Schauvliege (CD&V).
“Vervelend voor ons, onbegrijpelijk voor de ambtenaren en experts die het dossier hebben doorgelicht maar ook jammer voor de regio die investeringsplannen en 3.000 bijkomende arbeidsplaatsen vertraagd ziet worden,” aldus nog Lorin Parys. “We hebben het volste vertrouwen in de Vlaamse regering die nu aan zet is en verwachten ten laatste in maart een beslissing.”