“Maak bezit of verbruik strafbaar”
Ondernemersorganisatie Unizo en haar sectororganisatie voor zelfstandige supermarkten Buurtsuper.be verwijzen naar de drank- en horecawet die sinds 1 januari 2013 in Nederland van kracht is. “Nederlandse jongeren zijn voortaan strafbaar als ze alcohol bij zich hebben op openbare plekken. Een verbod om alcohol aan die jongeren te verkopen, sluit daar naadloos op aan. De Nederlandse gemeenten houden toezicht op de naleving van de wet.”
Beide organisaties pleiten dan ook voor een gelijkaardig systeem in België, via de uitbreiding van het systeem van “gemeentelijke administratieve sancties”, de zogeheten GAS-boetes: “Een verbod op de verkoop van alcohol, tabak of loterijproducten werkt enkel als je ook een verbod instelt voor jongeren op het bezit of verbruik ervan.”
Unizo en Buurtsuper.be komen met hun voorstel naar buiten op het moment dat de parlementaire commissie Binnenlandse Zaken zich buigt over de uitbreiding van het systeem van de GAS-boetes.
Vier op de tien winkeliers “in de knoei”
Ook al leidt het naleven van het verkoopverbod tot groot klantenverlies bij 44% van de handelaars, toch blijkt uit een enquête van Unizo dat negen op de tienhandelaars wel degelijk de leeftijd van hun klanten controleren.
Al gaat dat niet altijd zonder slag of stoot: vier op de tien winkeliers geraken “serieus in de knoei. In de meeste gevallen blijft het beperkt tot een discussie met de jongeren of hun ouders, maar één op de vijf winkeliers krijgt geregeld te maken met verbale agressie en in één op de twintig winkels komt het nu en dan zelfs tot fysieke agressie.”
Bijkomend probleem: ruim 60% van de verkopers kreeg al te maken met jongeren die liegen over hun leeftijd. “Meisjes van veertien zien er trouwens tegenwoordig al twintig uit. Dat maakt het allemaal nog moeilijker”, aldus Unizo en Buurtsuper.be. Terwijl de straf niet niks is: handelaars die het verbod aan hun laars lappen, riskeren een boete tot 1.650 euro.
Eerder trok ook al zelfstandigenorganisatie NSZ van leer tegen het feit dat de “krantenman politieman moet spelen“, toen bleek dat de Nationale Loterij minderjarige mystery shoppers naar de krantenwinkels stuurde om het verbod op verkoop van loterijproducten aan minderjarigen te controleren.