Uit een analyse van onderzoeksbureau Newzoo blijkt dat de gamesindustrie ook in 2017 opnieuw een flinke stap voorwaarts moet zetten. De totale omzet stijgt volgens het rapport naar 108,9 miljard dollar (net geen honderd miljard euro).
China grote slokop
Dat is een groei van 7,8% ten opzichte van een jaar eerder. De meest lucratieve markt is voor het tweede jaar op rij die van de mobiele games: die moeten in 2017 maar liefst 46,1 miljard dollar (41 miljard euro) in het laatje brengen, een stijging van 19% ten opzichte van een jaar eerder. De digitale omzet beslaat 87% van de totale markt.
Wereldwijd zijn er ongeveer 2,2 miljard actieve gamers te vinden, waarvan 47% ook daadwerkelijk geld uitgeeft aan games. China blijft de belangrijkste markt met een totale omzet van 27,5 miljard dollar (25 miljard euro). Het land is zo groter dan heel Noord-Amerika of de EMEA-zone. De snelste groei is er te vinden in Latijns-Amerika, waar de omzet met 13,9% de hoogte in moet gaan, maar dat met 4,4 miljard dollar (4 miljard euro) nog steeds een kleine markt blijft. De hele regio Azië-Pacific zal in 2017 verantwoordelijk zijn voor bijna de helft van de wereldwijde omzet.
“De gamesindustrie is al enkele jaren de grootste entertainmentindustrie ter wereld, groter dan film of muziek, en die trend lijkt nog niet om te keren. Dankzij de opmars van mobiele games kan iedereen een gamer worden, waardoor de industrie alleen maar groter zal worden”, aldus Steven Leunens, medeoprichter van het Belgische 4Entertainment dat eigenaar is van website 4Gamers. “Ook de opmars van eSports, oftewel professioneel gaming, toont dat er nog heel wat rek zit in games.”