Gamingspeciaalzaak Game Mania wil zijn fysieke winkelbestand de komende twee jaar met 10% per jaar afbouwen. De verkoop is immers volop aan het digitaliseren en dat zet het bestaande model op zijn kop.
Nu nog 75 winkels
Game Mania runt momenteel zo’n 75 winkels in Nederland en België. Dat zijn er al 10% minder dan vier jaar geleden, maar als het van de Belgische CEO Kris Lenaerts afhangt, gaat het tempo van winkelsluitingen de komende jaren de hoogte in. De webshop is in amper twee jaar tijd al goed voor een omzet van acht à negen fysieke vestigingen, een verdubbeling ten opzichte van het eerste jaar. “Dat zijn effecten die je hele bestaande model op zijn kop zetten en daar moet je naar handelen”, zegt hij bij de collega’s van RetailTrends. “Ik sluit liever een filiaal te vroeg dan te laat.”
Al betekent dat niet dat Game Mania de bakstenen winkel helemaal opgeeft, maar die moet dan wel volop de kaart van de beleving of die van de specialisatie trekken. Zo wil de groep het aantal conceptwinkels ‑ een formule die anderhalf jaar geleden gelanceerd werd ‑ tegen volgend jaar verdubbelen tot acht. Tegelijk zoekt Game Mania ook toenadering tot andere retailers om een gamezone te openen in hun winkels (naar het voorbeeld van de Game Mania Zone die opende in de Esports Game Arena in het Nederlandse Alphen aan den Rijn).
Qua gespecialiseerde winkels denkt de CEO aan hardware en accessoires voor pc-games en merchandising. “Je kunt dan veel flexibeler zijn en op klantbehoeften reageren, omdat je met die producten niet gebonden bent aan een bestaande organisatie. Ik geloof heel erg in die specialisatie”, aldus Lenaerts.