Het zal minstens een jaar vergen om de coronacrisis te verteren, zegt CEO Armin Devender van Galeria Inno, maar de toekomststrategie is helder: de winkels worden aangepast aan de lokale klant met een nieuwe visuele merchandising, het warenhuis opent een online marktplaats en voert gesprekken met nieuwe partners uit de voedingssector.
“Dag en nacht gevochten”
Meneer Devender, waar staat Galeria Inno vandaag?
“Door het harde werk van de afgelopen weken ben ik er zeker van dat Galeria Inno sterker uit deze onvoorspelbare crisis zal komen die door het coronavirus ontstaan is. We hebben met een klein team de afgelopen zeven weken letterlijk dag en nacht gevochten voor dit Belgische warenhuisicoon en we zullen er ook in de toekomst voor onze trouwe klanten zijn! Het hele team is opnieuw opgelucht en trots op het geleverde werk. Ik ben erg dankbaar voor deze fantastische prestatie. Een nieuwe start dient zich nu aan voor alle medewerkers, maar het is ook duidelijk dat niets meer zal zijn zoals voor de lockdown.”
Wat zijn de gevolgen van de coronacrisis voor Galeria Inno?
“We gaan ervan uit dat de coronacrisis dit boekjaar tot een hoog omzetverlies zal leiden. Om zo’n onvoorspelbare en dramatische omzeterosie te overleven, moeten alle belanghebbenden samenwerken. En dat gebeurt ook. We hebben onze winkels een dag vroeger gesloten om de gezondheid van onze medewerkers en klanten te beschermen. Dit betekent ook dat 97% van onze medewerkers sinds de sluiting tijdelijk werkloos waren. Als management zijn we ons bewust van wat deze medewerkers hebben gerealiseerd en dat we zonder dit alles niet over de toekomst van Inno zouden kunnen praten. Natuurlijk willen we ook onze partners noemen die ons tijdens de weken van sluiting bijgestaan hebben. En last but not least hebben we een duidelijk engagement en steun van onze eigenaar Galeria Karstadt Kaufhof. Nu zijn we blij dat we er weer voor onze klanten zijn.”
“Zoveel mogelijk banen behouden”
Zullen er ontslagen vallen?
“Ons doel is om zoveel mogelijk banen te behouden, maar natuurlijk heeft deze lange sluiting een aanzienlijke impact op ons bedrijf gehad. We kunnen nog steeds niet beoordelen hoe het bedrijf na heropening zal evolueren en hoe de bezoekersfrequentie zich in onze steden zal ontwikkelen. Bovendien is de coronacrisis nog niet voorbij, zelfs als we terug open zijn. In alle geval moeten we alle kosten zeer nauwlettend en rigoureus in de hand houden.”
Hoe lang zal het duren om de financiële gevolgen van de sluiting te boven te komen?
“Voor de crisis stonden alle relevante kerncijfers hoger dan het voorgaande jaar en waren we op de goede weg. We willen dit zo snel mogelijk terug realiseren, maar we zijn ons ervan bewust dat we er minstens een jaar voor zullen nodig hebben. Om volledig in staat te blijven om in deze periode te kunnen handelen en om op de ingeslagen weg verder te gaan, hebben we een stabiele financieringsstructuur opgesteld. In het kader van de nieuwe strategie hebben we 21 projecten gelanceerd waarmee Galeria Inno op alle gebieden een moderne en snelle retailer zal worden. En ondanks de sluiting zijn we hard blijven werken aan alle toekomstige projecten en hebben we zelfs enkele versneld. Deze projecten zullen de komende jaren zorgen voor duurzame omzet- en winstgroei.”
“Een omnichannel warenhuis worden”
Wat is uw strategie voor de toekomst?
“Inno hanteert een bedrijfsmodel als een luxewarenhuis dat al jaren succesvol is. Dit gaat hand in hand met een hoge servicekwaliteit en een uitstekende klantgerichtheid. De nieuwe strategie breidt onze business uit met een online marktplaats. Dit zal Galeria Inno in staat stellen om het belangrijkste omnichannel warenhuis te worden voor nationale en internationale klanten in België. Met andere woorden maken we van Inno een fascinerende marktplaats voor alle Belgen, waar wensen ontstaan en worden ingevuld in een inspirerende omgeving die alle zintuigen aanspreekt.”
Brengt u ook nieuwe partners aan boord?
“Door het succesvolle concept van Galeria Inno zijn er aantrekkelijke bedrijven uit de foodsector die geïnteresseerd zijn in een partnership met ons. We zijn al bezig met de eerste gesprekken. Een dergelijk partnership vergroot onze aantrekkelijkheid en de bezoekersfrequentie van onze winkels.”
“Galeria Inno opnieuw uitvinden”
Deze verdere ontwikkeling zal ook de aantrekkelijkheid van Galeria Inno als werkgever vergroten…
“Ja, we willen één van de topwerkgevers van België worden, een bedrijf dat interessant is voor jonge professionals en een moderne cultuur met een vlakke hiërarchische structuur. Hiervoor hebben we belangrijke voorwaarden gecreëerd met efficiënte en moderne processen. Onze gemeenschappelijke cultuur is erg belangrijk voor mij en het hele managementteam! Het is ontzettend spannend om op weg te zijn naar onze toekomst. Misschien heeft deze crisis hier zelfs een beetje toe bijgedragen, omdat men in een dergelijke situatie samen groeit en veel oude principes in vraag stelt. We kunnen zeggen dat we samen Galeria Inno opnieuw uitvinden.”
Meneer Devender, nog een laatste vraag: waarom is de positieve ontwikkeling van Inno zo belangrijk?
“Als enig warenhuis in België met een ruim aanbod aan premiummerken maakt Inno al bijna 125 jaar integraal deel uit van het winkellandschap van alle grote Belgische steden. We zijn al generaties lang een partner voor de Belgen in hun dagelijkse leven. Galeria Inno is gewoonweg onmisbaar voor de mensen. Natuurlijk zijn we ook voor enkele duizenden gezinnen een eerlijke en betrouwbare werkgever. In de afgelopen maanden hebben we als management de toekomstige strategie voor Inno en de omvorming van ons bedrijf naar een omnichannel warenhuis voor nationale en internationale klanten ontwikkeld. We willen dit grote gezamenlijke succesverhaal voortzetten. Dat is onze bestaansreden!”
Binnenkort verschijnt bij Lannoo Campus het boek ‘The Future of Department Stores’, waarin retailexpert Erik Van Heuven en journalist Stefan Van Rompaey (RetailDetail) op verkenning gaan in de wereld van de warenhuizen. Gesprekken met internationale investeerders en managers brengen de uitdagingen en kansen voor deze boeiende retailsector in kaart.