In het voorjaar van 2020 krijgt de Stadsfeestzaal in Antwerpen een wereldprimeur: RetailDetail opent er dan ‘The Future of Shopping’, een uniek lab waar winkelketens en technologiebedrijven samen de allernieuwste concepten testen.
Nieuwe ervaring voor consumenten én retailers
The Future of Shopping geeft de Stadsfeestzaal een echt nieuw winkelcentrum met een heel divers aanbod, dat garant staat voor een buitengewone winkelervaring. De partners in dit levend laboratorium gaan het winkelgedrag voortdurend meten en analyseren, uiteraard met respect voor de privacy en de wetgeving. Negen jaar lang zal The Future of Shopping onderzoeken hoe consumenten reageren op technologische innovaties zoals artificiële intelligentie, virtuele realiteit, biometrie en gezichtsherkenning, interactieve communicatiesystemen, mobiele betaaltoepassingen, digitale getrouwheidssystemen en robotisering.
Retailers gaan er ook nieuwe producten voorstellen, innovatieve winkelformules en vernieuwende diensten testen. Zo bereiden ze zich samen voor op de toekomst. Winkelen wordt immers een mix van menselijke, fysieke en digitale ervaringen, een versmelting van beleving en gemak, van emotie en technologie.
Levend retaillaboratorium van 5.500m²
“De keuze voor Shopping Stadsfeestzaal is weloverwogen”, zegt Peter Somers, CEO van RetailDetail: “Dit is een iconische plek in het Antwerpse winkelhart, een overdekt winkelcentrum dat jaarlijks maar liefst 6,5 miljoen consumenten verwelkomt. Die bezoekers kunnen volgend jaar ook bij ons komen shoppen. Een ideale ruimte dus om ‘beleving op de winkelvloer’ te testen. We vestigen hier ook onze kantoren en we bouwen een gemeenschap van start-ups en gevestigde bedrijven, die van elkaar leren.”
The Future of Shopping neemt twee verdiepingen van in totaal 5.500m² in gebruik, op de locatie waar voordien Saturn en Habitat gevestigd waren. Het initiatief zal nieuwe, internationale bezoekers aantrekken naar het winkelcentrum en de stad, want een retaillaboratorium van deze schaal bestaat immers nog nergens. “Dit project is uniek in de wereld,” bevestigt Somers: “Hier begrijpen en ervaren consumenten werkelijk ‘de toekomst van het shoppen’. Handelaars en technologiepartners werken hier samen om niet alleen nieuwe omzet te genereren, maar ook om waardevolle inzichten en data te verkrijgen. Het verbinden van mensen en handel staat centraal bij alles wat RetailDetail doet.”
Combinatie van beleving en innovatie
Antwerps schepen voor toerisme en middenstand Koen Kennis verleent zijn steun aan dit project: “Ik ben zeer enthousiast over de komst van The Future of Shopping. Als stad verwelkomen we alle initiatieven die onze ondernemers stimuleren om future proof te worden. Voor de retailers geldt vandaag immers de wet van de slimste en niet meer de wet van de sterkste of grootste. De combinatie van beleving en innovatie zal zowel ondernemers als bezoekers naar de mooie Stadsfeestzaal lokken.”
Ook de beheerder van Shopping Stadsfeestzaal is tevreden: Hubert Stech, algemeen directeur van Multi Duitsland en Benelux, zegt: “Multi is zeer verheugd om The Future of Shopping in de iconische Stadsfeestzaal te kunnen verwelkomen. We verheugen ons op een lange en vruchtbare relatie met RetailDetail. We zijn blij dat Shopping Stadsfeestzaal en de stad Antwerpen de klanten een bijkomende ervaring kunnen bieden van technisch innovatief winkelen.”
Klik hier voor meer informatie over het nieuwe retailcentrum van RetailDetail in de Stadsfeestzaal.