Frunpark Oudenaarde is dood, leve De Commercie. Met een nieuwe naam en een beter aangepaste winkelmix wil eigenaar Retail Estates het retailpark opnieuw laten openbloeien.
Geen regionaal, maar lokaal retailpark
“Het Oudenaardse retailpark heeft al heel wat watertjes doorzwommen, al zeker sinds de komst van het N60 Retail Park verderop”, zegt Jan De Nys, CEO van Retail Estates, dat het retailpark drie jaar geleden kocht van ontwikkelaar De Vlier. “Met de komst van een Albert Heijn had het even een belangrijke locomotief, maar de sluiting van die winkel (na de fusie van Ahold met Delhaize, nvdr.) zorgde voor extra problemen. De omzet viel dus danig tegen, ondanks het feit dat Oudenaarde een stedelijke agglomeratie is met flink wat potentieel.”
Daarom besloot Retail Estates om het geweer van schouder te veranderen. “Frunpark had zich lange tijd ontwikkeld als een ‘out of town’-retailpark, maar is dat eigenlijk niet. Het bevindt zich pal in de Oudenaardse agglomeratie en is dus eerder een ‘edge of town’-retailpark. In plaats van grote baanketens die zich richten tot mensen in een straal tot 15 kilometer moet een retailpark als dit het vooral hebben van lokalere ketens en van klanten in een straal tot 5 kilometer.”
Met de komst van Action (overgekomen uit het N60 Retail Park), Lidl (dat een winkel had even verderop) en de Scandinavische interieurspecialist JYSK (de eerste in Oost-Vlaanderen) is het 8000 m² grote retailpark aan de Gentstraat in deelgemeente Bevere opnieuw volledig verhuurd. Tijd dus voor een officiële doorstart onder een nieuwe naam. “Met die feestelijke heropening onder de nieuwe naam ‘De Commercie’ willen we de inwoners van Oudenaarde duidelijk maken dat ze een gevarieerd en praktisch winkelaanbod hebben op wandelafstand en waar ze desgewenst gewoon voor de deur kunnen parkeren”, aldus De Nys. Behalve de eerder genoemde ketens biedt ‘De Commercie’ ook nog onderdak aan Bloemenhal, Blokker, C&A, Wibra en Kruidvat.