Een groep ondernemers uit de consumentensector (denk aan topmensen van Schoenen Torfs en Fiets!) heeft Freshmen gelanceerd, een fonds dat specifiek wil inzetten op jonge Belgische merken.
Al zes participaties
Grote bezieler van het project is Hendrik Winkelmans, oprichter van fietsenwinkelketen fiets! (die hij drie jaar geleden verkocht). Sindsdien houdt hij zich actief bezig met B2C ondernermerstalent. Naast Winkelmans zijn nog andere bekende namen investeerder of mentor van Freshmen, zoals Wouter Torfs, Christophe Degrez (Eneco) en Ahmed Hilami (Flyer).
Het investeringsfonds bestaat intussen al een tijdje en heeft reeds zes participaties genomen in zeer uiteenlopende bedrijven, gaande van horeca over kleding tot de game-industrie. Ondanks die verschillen hebben die ondernemingen ook een aantal dingen gemeen: ze zijn allemaal Belgisch, zeer ambitieus en actief in een consumenten-niche. “Het is indrukwekkend hoeveel creatief talent en veelbelovende merken er zijn in Vlaanderen. Met Freshmen is het de bedoeling de Vlaamse bescheidenheid af te werpen, en die merken te helpen groeien”, stelt Torfs.
Ervaring op het terrein
De meerwaarde van Freshmen zit volgens Winkelmans vooral in de effectieve ondernemerservaring van zijn team. “Veel fondsen worden bevolkt door gewezen bankiers en financieel georiënteerde managers. Intelligente mensen, maar dat is nog wat anders dan een ondernemersrit uitdoen”, zegt hij in een persbericht. Freshmen moet voor hem dan ook niet alleen een fonds zijn, maar een hub voor ondernemers in de retailsector, waar ervaringen worden uitgewisseld en kennis wordt gedeeld.
Het team mikt voor de komende jaren op een vijftiental participaties. De meeste middelen daarvoor zijn reeds opgehaald, al is er wel nog ruimte voor enkele bijkomende investeerders.