Om openstaande vacatures te vullen in Hongarije is McDonald’s creatief uit de hoek moeten komen: nieuwe werknemers kunnen er immers een gratis woning krijgen, waarbij ze enkel moeten instaan voor de kosten van de nutsvoorzieningen.
Te weinig werknemers
De beslissing van McDonald’s om zo’n groot voordeel aan te bieden, is nog maar eens een voorbeeld van een nijpend tekort aan werkkrachten in Oost-Europa. Heel wat landen in de regio hebben immers te maken met een verouderde bevolking, terwijl jonge inwoners besluiten om hun geluk te zoeken in West-Europa. In Tsjechië is het aantal openstaande vacatures de voorbije twee jaren met 166 procent gegroeid tot een totaal van 110.000, terwijl ook in Polen sprake is van een verdubbeling sinds december.
McDonald’s is dan ook niet het enige bedrijf dat zwaar uitpakt om nieuwe werknemers aan te trekken: Lidl heeft in Hongarije zijn salarissen al met 20% verhoogd, terwijl in Tsjechië de lonen al 15% zijn opgetrokken. Dat zorgt er wel voor dat heel wat bedrijven kampen met een verhoogde loonkost in Oost-Europa, wat in de toekomst wel eens nefast kan zijn voor het aantal investeringen in de regio. Zo zou autobouwer Kia al besloten hebben om een groot nieuw project in Hongarije te schrappen, wegens een tekort aan werknemers.