“Privacy consument in het gedrang”
“Begraaft de CNIL geolokalisatie in winkels?” Die vraag geeft perfect het gevoel weer dat leeft bij tal van Franse retailers nu de CNIL – de Commission Nationale de l’Informatique et des Libertés (zeg maar de Franse tegenhanger van onze ‘privacycommissie’) – strenge regels heeft uitgevaardigd voor winkeliers die willen registreren hoeveel consumenten hoe lang hun reclamebord bekijken of hun winkel bezoeken, om daar dan commerciële lessen uit te trekken.
De Franse privacywaakhond eist onder meer dat retailers die gebruik maken van dergelijke technieken dat niet alleen melden bij een speciale commissie, maar dat ze hun klanten-bezoekers ook expliciet laten weten wat ze precies doen en met welke bedoelingen. Bovendien moet de retailer alle individuele ‘data’ meteen ook vernietigen van zodra de klant de winkel verlaat. Camerabeelden mogen dan weer niet worden opgenomen noch bijgehouden, laat staan doorgegeven aan derden.
Al zet de privacywaakhond de deur wel meteen op een kiertje: geolokalisatie in de winkel mag wel wanneer het systeem beschikt over een algoritme dat de data anonimiseert en groepeert, zodat geen individuele observaties meer mogelijk zijn. “Het gebruik van zo’n algoritme maakt een goede raming mogelijk van het aantal klanten dat terugkeert naar de winkel, met een foutenmarge die de handelaar geen schade toebrengt en die tegelijk de privacy van de klant verzekert”, zo vindt de CNIL. In dat geval moet de consument zijn toestemming niet verlenen.