Zwaarder wegen op prijsonderhandelingen
De Franse distributiegroepen Casino en Intermarché gaan voortaan in verenigd front naar de prijsonderhandelingen bij hun leveranciers. Door samen te onderhandelen kunnen ze meer gewicht in de schaal leggen om lagere inkoopprijzen te verkrijgen in ruil voor de grotere volumes die de Coca-Cola’s, Nestlé’s, Unilevers en L’Oréals van deze wereld kunnen afzetten.
De alliantie geldt zowel voor voeding als niet-voeding, maar wel uitsluitend voor A-merken. De eigen huismerken vallen er dus niet onder, evenmin als de traditionele versproducten (groenten en fruit, vlees en vis) en de “producten van nationale merken, geproduceerd door kleine of middelgrote bedrijven”. Alles samen betreft het zo’n 70 à 80 populaire grootpublieksproducten.
Supermarktlandschap grondig hertekend
De deal tussen Casino en Intermarché gaat onmiddellijk in en zal dus al meteen een invloed hebben op de “prijsonderhandelingen 2015”, waarvoor de Franse distributeurs en leveranciers sinds kort rond de tafel zitten.
De samenwerking tussen Casino en Intermarché zorgt voor een grondige verandering van het Franse supermarktlandschap, waar al langer een prijzenoorlog aan de gang is. Casino heeft een marktaandeel van 11,5%, terwijl Intermarché 14,3% van de markt heeft. Samen zijn ze groter dan Carrefour of Leclerc, de nummers één en twee (met elk 20% van de markt).
Beide grootheden moeten zelfs Auchan en Système U laten voorgaan. De nummers 5 en 6 van de Franse markt sloten begin september een soortgelijke samenwerking en vertegenwoordigen samen een marktaandeel van bijna 22%.