“Structurele crisis”
Vrijdag opent het Brusselse Autosalon de deuren, zij het onder een ongunstig gesternte. Zeker voor de dealers: “De komende jaren dreigt een derde van de Belgische autodealers te verdwijnen”, zegt Guy Crab, algemeen secretaris van de Groepering van autodealers en -agenten, in zakenkrant De Tijd.
Een exacte termijn kan Crab er niet op kleven: “Dat hangt van de economische omstandigheden af, maar er komt zeker een forse consolidatie waarbij vooral de kleine familiale dealers – met zo’n tien tot vijftien medewerkers – het onderspit delven”. Want, zo klinkt het bij de koepel van autodealers, “die hebben niet de schaalvoordelen waarvan de grotere dealers profiteren.”
België telt alles samen zo’n 2.000 autodealers en -agenten. In de eerste tien maanden van 2014 gingen 276 dealers en onderhoudsbedrijven failliet.
“Krappe marges almaar meer onder druk”
Aan redenen voor dat doemscenario alvast geen gebrek: de kwakkelende economische conjunctuur (waardoor mensen “de aankoop of het onderhoud van een auto steeds vaker uitstellen”), het feit dat mensen steeds minder kilometers rijden (waardoor ze “minder vaak op onderhoud” komen) en het dalende aantal ongevallen (waardoor er “minder herstellingen” binnenkomen). Resultaat: de zo al krappe marges komen almaar meer onder druk te staan. Crab spreekt dan ook van “een structurele crisis”.
Daar komt nog bij dat de wereld volop verandert: de consument wendt zich steeds vaker tot het internet – waardoor de rol van de dealer gestaag daalt – terwijl de automerken zelf ook het internet ontdekken als rechtstreeks verkoopkanaal. Kijk maar naar Tesla en zelfs naar Volvo, dat concrete plannen heeft in die richting.