Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.
Pop-upstores, off- én online
Hoe zou’t nog zijn met Denis Knoops, vroeg de Franstalige zakenkrant L’Echo zich af. Sinds Knoops (52) in september 2017 moest opstappen bij Delhaize België, leek hij van de aardbol verdwenen. Maar nu is hij terug. Enkele weken geleden richtte hij zijn eigen management- en investeringsvennootschap op, “Coconut Tree”. En die stapte al meteen in het kapitaal van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock.
Chronostock werd acht jaar geleden opgericht en specialiseert zich in het openen van tijdelijke winkels in leegstaande handelspanden. Het opende er in ons land al zo’n 280, momenteel is een tiental operationeel. “Het bedrijf kende een moeilijk 2017”, zegt Knoops in de zakenkrant. “Er was een kapitaalinjectie nodig om opnieuw een goede doorstart te maken.” Knoops legde 200.000 euro op tafel en werd in één klap hoofdaandeelhouder.
Daarnaast investeerde Knoops ook in Infinity Mobile. Die start-up ontwikkelde het ‘Shopitag platform’ dat klanten de kans geeft om op een eenvoudige manier een tijdelijke webshop in elkaar te steken voor promoties of het uitproberen van bepaalde productaanbiedingen.
“Bittere ervaring”
Uiteraard blikt Denis Knoops in de krant ook even terug op zijn vertrek bij Delhaize België. “Ik ben toch wel vrij verbitterd uit die laatste ervaring gekomen”, geeft hij toe. Al heeft hij er wel een grote levensles aan overgehouden: “Ik wil niet meer werken met mensen die mijn waarden niet delen.”
Knoops blijft wel vierkant achter de herstructurering van 2014 staan: “Dat was een goed plan, dat gedurende twee jaar was voorbereid. Op menselijk vlak was het heel hard, maar het moest gebeuren”, aldus nog de voormalige CEO.