De Belgische startup Amoobi, gespecialiseerd in de analyse van shoppergedrag, opent een kantoor in New York. Om de Amerikaanse markt te veroveren schakelt het bedrijf een team voormalige topmanagers van Delhaize in.
Shoppergedrag in kaart
Amoobi bestudeert klantengedrag in fysieke winkels op basis van optische 3D-sensoren, die de bewegingen van shoppers en medewerkers op de vloer detecteren en omzetten in data. Het bedrijf werkt al voor heel wat grote retailers en zet nu een nieuwe stap in zijn internationale expansie met de opening van een kantoor in New York. Dat doet Amoobi met de steun van flink wat retail-managementervaring, schrijft de krant L’Echo.
Medeaandeelhouder en voorzitter van de raad van bestuur van het bedrijf is namelijk Pierre-Olivier Beckers, voormalig CEO van Delhaize Group. Die heeft enkele oude bekenden opgebeld om Amoobi bij te staan op de enorme Amerikaanse markt: Ronald Hodge (voormalig CEO van Delhaize America) en Craig Owens (voormalig CFO van Campbell Soup en van Delhaize America) zullen samen met Beckers de adviesraad vormen van Amoobi in de Verenigde Staten.
Voor retailers en fabrikanten
De data van Amoobi leveren inzichten over shoppergedrag, die op winkelniveau of centraal kunnen worden aangewend. Retailers kunnen de klantroute in hun winkels optimaliseren, fabrikanten leren begrijpen waarom shoppers een bepaald product verkiezen boven een ander, of hoe ze reageren op promoties.
Vier van de grootste tien retailers ter wereld werken al met deze oplossing, zegt het bedrijf, dat actief is in tien landen op vier continenten en al meer dan 200 winkels en miljoenen klantenbezoeken heeft geanalyseerd. In Groot-Brittannië werkt het bedrijf samen met drie van de vier grootste Britse retailers: Tesco, Morrison en Asda. Vorig jaar realiseerde Amoobi een omzet van 1 miljoen euro, dit jaar moet dat anderhalf miljoen worden, zegt CEO Olivier Delangre.