Food ontwikkelt zich in hoog tempo tot de belangrijkste trekker in een winkelcentrum. Succesvolle winkelcentra hebben een fors groter aandeel food, een medisch cluster, multiculturele winkelformules en een link met online bestellen via een pick-up point.
Nederland heeft achterstand horeca
Dit bracht Jaap Blokhuis, CEO van Multi, naar voren tijdens een congres over vernieuwingen in winkelvastgoed, dat Neprom en IVBN organiseerden in samenwerking met PropertyNL. Ook andere sprekers waren het ermee eens dat ‘food’ in brede zin, ofwel dagelijkse boodschappen en horeca, zich tot de trekker in een winkelcentrum ontwikkelt.
Blokhuis wees erop dat Nederland een forse achterstand heeft op het buitenland als het gaat om horeca in winkelcentra, naast de dagelijkse boodschappen. “Probeer maar eens in Hoog Catharijne in Utrecht in een behoorlijk restaurant af te spreken.”
Hij voorspelt dat er de komende jaren een compleet nieuw arsenaal aan horecaformules in winkelcentra ontstaat. In Azië is het onderdeel food in winkelcentra nu al 30 tot 35 procent, aldus de CEO van Multi. “Dat is een onderdeel dat niet wordt aangetast door online retailing.”
Kansen voor fysieke winkels
Blokhuis was optimistisch over de kansen voor de fysieke winkel. Online retailers moeten steeds meer geld uitgeven om bovenaan te komen in de Google-zoekresultaten. “Er komt een moment dat Google minder interessant is dan de fysieke winkel om je producten te marketen”, zei Blokhuis. Juist daarom openen steeds meer online retailers ook fysieke winkels.
Andere sprekers vonden ook dat het wenselijk is dat via het internet bestelde goederen opgehaald kunnen worden in een winkelcentrum, maar zij zagen wel praktische bezwaren. Zo wezen Jaco Meuwissen (3W Real Estate) en Hilke Nijmeijer (CBRE Global Investors) erop dat het niet eenvoudig is voor de vastgoedeigenaar om de retailers in een winkelcentrum op dit punt op één lijn te krijgen.