Ondanks een toegenomen voedselverkoop zag Marks & Spencer zijn winst vorig jaar met 21,2% dalen. De Britse warenhuisketen heeft besloten om onverkochte kleding volgend voorjaar gewoon weer in de rekken te hangen.
Driekwart minder kleding
Marks & Spencer heeft er een over de hele lijn negatief boekjaar op zitten: de omzet in de voedingscategorie is over het hele jaar dan wel gestegen met 1,9%, de kleding- en ‘home’-categorieën tekenden een omzetdaling van 6,2% op. Over het hele boekjaar (tot 28 maart) daalde de omzet zo met 1,9% tot 10,18 miljard pond (11,5 miljard euro), de winst daalde zelfs met 21,2% tot 403 miljoen pond (450 miljoen euro) – een sterkere terugval dan de 415 miljoen pond waar analisten op rekenden.
Ook tijdens de coronacrisis zetten dezelfde trends zich door: in de voorbije zes weken (tot 9 mei) viel de verkoop van kleding en ‘home’-artikelen met liefst 75% terug, terwijl de voedselverkoop er ‘maar’ met 8,8% op achteruitging. Hoewel in het Verenigd Koninkrijk niet-essentiële winkels pas op 1 juni opnieuw mogen openen, mochten de meeste vestigingen van M&S wel openblijven omdat ze ook etenswaren verkopen.
500 miljoen kosten besparen
Door de coronacrisis zegt de warenhuisketen 52 miljoen pond verloren winst te zijn in maart, en voor 212,8 miljoen pond (240 miljoen euro) aan extra kosten en voorraadafschrijvingen te moeten incasseren. De retailer heeft ook nog voor liefst 500 miljoen pond aan onverkochte kleding in voorraad, waarvan het merendeel gewoon opnieuw wordt aangeboden in de lente van 2021, laat M&S weten. Dat levert dan wel weer voor 157 miljoen pond aan extra magazijnkosten en afschrijvingen op.
Toch is topman Steve Rowe optimistisch: “De resultaten van vorig jaar weerspiegelen een jaar van aanzienlijke vooruitgang en verandering“, onder meer verwijzend naar de overname van Ocado. Het “trauma van de Covid-crisis” heeft het bedrijf bovendien tot actie gedwongen om de toekomst van de keten veilig te stellen, meent hij. Zo wil M&S dit jaar ongeveer 500 miljoen pond aan kosten besparen.
“Nooit meer hetzelfde”
Het toekomstplan van M&S heeft de veelzeggende naam “Never the Same Again” – “Nooit meer hetzelfde” – gekregen: “Terwijl sommige klantengewoontes weer normaal worden, zijn andere voor altijd veranderd“, citeert de BBC Rowe. De pandemie heeft onder andere voor een verschuiving naar online gezorgd, net als voor verandering in de omgang met fysieke winkels. Zo ziet de retailer dat mensen minder vaak naar de winkels gaan en meer vooraf plannen wat ze zullen eten. Ze kopen ook grotere verpakkingen en diepvriesproducten (+75%).
Rowe denkt dat de gevolgen en naschokken echter nog het hele komende jaar, en langer, voelbaar zullen zijn. Ook de lockdownmaatregelen, de sociale afstand en de lagere vraag van consumenten zullen zich waarschijnlijk nog minstens heel het jaar blijven duren. In de toekomst wil Rowe nog meer inzetten op e-commerce en zeker op voeding: die moet binnen de vijf jaar goed worden voor de helft van de verkoopoppervlakte en 75% van de omzet. Analisten waarschuwden niettemin al voor lagere marges en scherpe concurrentie in die categorie.