Hoe kan de Europese retailsector haar concurrentiepositie en toekomstige groei veiligstellen in tijden van ingrijpende verandering? Dat bespreken experts, topretailers en beleidsmakers op de eerste European Retail Day in Brussel.
Belang van innovatie
Op 30 november verzamelen beleidsmakers, industrieleiders en prominente experts in Brussel om te bespreken hoe de Europese detailhandel – zowel food als non-food – kan reageren op de drastische marktverschuivingen en technologische veranderingen die momenteel plaatsvinden. Hoe kan de detailhandel bijdragen aan het digitale eenheidsmarktproject van Europa? Welke toekomstige stappen en innovaties zijn nodig om groei en concurrentievermogen te waarborgen? Welke impact hebben nationale regels en EU-beleid op het economische potentieel van de retail? Hoe veranderen de digitale trends, het nieuwe klantengedrag en de circulaire economie de toekomst van de detailhandel?
De thema’s liggen voor de hand: de retailsector ondergaat immers belangrijke transformaties. Gedreven door technologie en internet, verandert het consumentengedrag ingrijpend. Hoe retailers reageren op deze fundamentele verschuivingen, vormt de sleutel tot het toekomstige succes van de sector. Daarom is innovatie van vitaal belang. Terwijl technologie en digitalisering veel uitdagingen opleveren, kunnen ze voor retailers ook een troef zijn, die van winkelen een opwindende ervaring maakt voor consumenten. Ook duurzaamheid en logistiek zijn thema’s die de vertrouwensrelatie met consumenten kan versterken en waar de retailsector een tastbare positieve sociale impact kan hebben.
Topsprekers
De eerste Europese Retail Day is een gezamenlijk initiatief van EuroCommerce, Euro Coop, European Retail Round Table en Independent Retail Europe. Het evenement wordt georganiseerd door Forum Europe.
Onder de sprekers zien we verschillende vertegenwoordigers van de Europese commissie en het Europees parlement. Daaronder ook Jyrki Katainen, vicepresident voor tewerkstelling, groei, investeringen en competitiviteit bij de Europese Commissie. Verder zijn er tal van hooggeplaatste retailers: daaronder Veronika Pountcheva (global director corporate responsibility en senior vice president van Metro AG), Kerstin Lindvall (chief corporate responsibility officer van ICA Gruppen), Hans Carpels (voorzitter van Euronics International), Frans Muller (Ahold Delhaize, maar ook voorzitter van de European Retail Round Table), Kenneth Bengtsson (voorzitter van EuroCommerce), Massimo Bongiovanni (voorzitter van Euro Coop) en Ralf Gerking (voorzitter van Independent Retail Europe).
Kortom, een onmisbaar event voor wie op de hoogte wil blijven van het Europese retailbeleid. Meer informatie over het programma en de praktische details vind je hier.