Californië heeft voor het eerst groen licht gegeven aan een commerciële bezorgdienst met zelfrijdende voertuigen. Roboticastart-up Nuro is van plan om al volgend jaar te beginnen met leveringen, zonder chauffeur.
Commerciële vergunning
Nuro testte zijn zogenaamde R2-voertuigen al in april van dit jaar in de Amerikaanse staat Californië. De nieuwe vergunning stet het bedrijf nu ook in staat om er daadwerkelijk een commerciële activiteit van te maken, al gelden er nogal wat restricties: zo wordt de snelheid van de voertuigen beperkt tot omgerekend 56km/u en mogen ze enkel ingezet worden bij goede weersomstandigheden, meldt de BBC.
Nuro is opgericht door twee voormalige Google-ingenieurs en wordt gefinancierd door de Japanse multinational Softbank, dat zich onder meer richt op telecommunicatie, internet en robotica. De autonome voertuigen maken gebruik van een radar, warmtecamera’s en 360-gradencamera’s om te navigeren. De R2 heeft een eivormig frame dat kleiner is dan de meeste auto’s in de Verenigde Staten. In het voertuig bevinden zich ook twee temperatuurgecontroleerde compartimenten voor de leveringen. De deuren gaan open nadat de ontvanger een code heeft ingevoerd.
“Beperkte proef”
Volgens transportexpert professor David Bailey van de universiteit van Birmingham blijft de veiligheid een punt van zorg. Gezien de hogergenoemde beperkingen die de R2 opgelegd krijgt, spreekt hij van een “in wezen beperkte proef, maar nog steeds een belangrijke stap naar een toekomst zonder bestuurder”.
Onlangs kondigde Walmart aan volgend jaar te zullen starten met zelfrijdende wagens in twee Amerikaanse staten. De supermarktketen werkt daarvoor samen met technologieleverancier Gatik. Verder heeft ook Alibaba concrete plannen om in 2021 te beginnen met leveringen zonder chauffeur.