Iedereen heeft 6 november in z’n agenda geblokkeerd, maar niet iedereen om dezelfde reden, zo blijkt. Hebben boze bakkers, onpopulaire pizza’s, elektrische bakfietsen en pratende boodschappenlijstjes daar iets mee te maken? Ontdek het in deze Filet Pur, gegarandeerd zonder bewaarmiddelen!
Een misverstand
Plots was er maar één hoofdpunt in het noorden van het land: dat er acht nieuwe afleveringen zouden komen van de vaakst herhaalde tv-serie ooit. Hét nieuwsfeit van de afgelopen week was dus dat veel Vlamingen hunkeren naar een voorspelbare, weinig diverse wereld vol flauwe mopjes en eendimensionale typetjes. Maar laten we wel wezen: de enige échte kampioenen zijn de mensen achter het grensverleggende Fresh Atelier. Dat nieuwe gemaksconcept van Delhaize werd afgelopen woensdagavond namelijk uitgeroepen tot Winkelconcept van het Jaar. Een formule die geheel in lijn met de tijdsgeest gemak en gezonde on-the-go voeding combineert met mobiel betalen en een e-commerce afhaalpunt, daar kon de jury moeilijk naast kijken. Vooral ook omdat het na de bekroning van een gehaktballenrestaurant en een chocoladewinkel wel eens wat evenwichtiger mocht. Mijn gedacht!
Nochtans lag datzelfde Delhaize afgelopen week even onder vuur. We hadden het voorspeld: die vileine ‘goed kan beter’ campagne zet fijntjes de pijnlijke tekortkomingen van de concurrentie in de verf, dus daar moest wel heibel van komen. En inderdaad: de bakkers zijn boos. Omdat de foodretailer suggereert dat ze bewaarmiddelen zouden gebruiken. Het is slechts een misverstand, volgens Delhaize. De harde waarheid is echter dat veel zogenaamd ambachtelijke bakkers zélf de lat almaar lager leggen: ze gebruiken tegenwoordig gewoon dezelfde industriële broodmixen, dezelfde diepvriescroissants en dezelfde donuts als de supermarkt. Dus? Bende pottenstampers!
Maagverzakking
Een al te beste week was het evenmin voor Aldi. Een Grote Uitverkoop in het Kortrijkse filiaal leidde tot zware schermutselingen, waardoor de retailer zich genoodzaakt zag bemiddelaars in te zetten om vechtende klanten uit elkaar te halen. Er bestaat dus wel degelijk zoiets als té lage prijzen. Bovendien blijkt de voormalige harddiscounter in z’n eentje de doodgraver van de complete Belgische sierteeltsector. Zeg nu zelf: een chrysant voor 1 euro 99? Zal ’t gaan ja??!!!
Een kleine minuut stilte is gepast om het heengaan te gedenken van de meest tenenkrullende productlancering van de afgelopen jaren: de chocoladepizza van Dr.Oetker hield het welgeteld twee-en-een-half jaar uit, en dat is eerlijk gezegd langer dan we verwacht hadden. De vraag viel tegen, aldus de producent. Geen wonder. Kijk, ik wil mij daar nu niet mee moeien hé, maar met de calorieën in één ‘Pizza Dolce al Cioccolato’ kan een gemiddelde bouwvakker ruim een week verder. Consumenten werden gehospitaliseerd met zware maagverzakkingen en duizelingwekkend hoge suikerspiegels. Tja, dat bleek dus niet bevorderlijk voor de verkoop.
Miserie, miserie
Dat D-Day dit jaar op 6 november en niet op 6 juni zou vallen, dat wisten we al wel even. Geheel toevallig heeft Carrefour precies dié dag uitgekozen om met fietsbezorgdienst ShipTo van start te gaan in Antwerpen, de winkelstad der winkelsteden. Het werd tijd. De retailer kan wel een zetje gebruiken, na die alweer teleurstellende cijfers voor het derde kwartaal. Man, man, man… miserie, miserie, miserie. Ooit komt die ommekeer er wel, geloven ze nog steeds in Evere én in Massy. Maar wanneer is ooit?
Of ze voor die grote fietslancering ook een persconferentie plannen, dat weet ik niet, maar wellicht kunnen ze zich de moeite besparen: het volledige retailjournaille kampeert die dag toch in het mooie noorden van Limburg, gekend om z’n fiets- en wandelroutes. Evenmin zal er die ochtend veel belangstelling zijn voor de kwartaalresultaten van Ahold Delhaize. De komende weken staan qua retailnieuws immers exclusief in het teken van de drie langverwachte winkelopeningen van het Gele Gevaar. ’t Is niet waar, hé!
Geheim wapen
Toch wel: Jumbo plant inderdaad op diezelfde zesde november z’n eerste Belgische winkel te openen. Een winkel die er volgens kenners ongeveer zou moeten gaan uitzien als een kruising tussen een grote Jumbo Foodmarkt – een concept dat nogal moeilijk rendabel is te krijgen wegens een teveel aan showkoks achter de toonbanken – en een compacte Jumbo City, overgoten met een sausje van La Place. Enfin, dat is toch wat ze momenteel aan het uittesten zijn in een godvergeten gat ergens in het noorden van Nederland.
Nee, over die lage prijzen reppen ze met geen woord meer. Het gaat enkel nog over vers, en service, en beleving, en Foodcafés. In Halle heerst dezer dagen een ontspannen, ja zelfs vrolijke, uitgelaten sfeer. Ze hebben er zopas hun nieuwste geheime wapen onthuld, bovendien.
“Jef! Ne warme choco en een dagschotel!” Jawel, op deze manier kunnen klanten van Colruyt voortaan hun boodschappen roepen in de richting van hun slimme speaker of hun smartphone. Prompt zal de door kunstmatige intelligentie aangestuurde toepassing de magere chocomelk van Boni Selection adviseren, evenals een karton Cara pils. Tournée générale! Om de dialogen met de spraakassistent op punt te stellen, organiseerde de retailer naar verluidt rollenspellen met bereidwillige klanten. Kwestie van er tijdig alle mogelijke misverstanden en dubbelzinnigheden uit te filteren. De VRT heeft meteen de scripts opgevraagd ter inspiratie voor die nieuwe reeks van FC De Kampioenen, die vanaf 2021 op de buis komt. Kwam goed uit, qua kostenbesparing. Buziness is buziness. Heb ik gelijk of heb ik gelijk? Tot volgende week!
Elke vrijdag een overzicht van het FMCG-nieuws in uw mailbox? Meld u hier aan voor onze gratis RetailDetail Food Newsletter.