Door de lockdown rest de fietsenhandelaars geen andere keuze dan hun fietsen online aan de man te brengen. Die verkoop op afstand vergt veel extra inspanningen, en loopt niet altijd op wieltjes.
Virtuele showroom
Ondanks de lockdown is het nog steeds erg druk bij Fietsen Wildiers, die filialen heeft in Geel, Hasselt, Kapellen en Zwijndrecht. De verkoop verloopt nu volledig online en via de telefoon. Klanten kunnen de fietsen bekijken op een speciaal opgezette virtuele showroom. Vóór de coronacrisis werkte Wildiers uitsluitend met fysieke verkoop. De handelaar had wel een tijdje een webshop, maar dat bleek geen succes. “Mensen kopen liever hun nieuwe fiets in de winkel. Of dat was toch zo vóór de coronamaatregelen”, verduidelijkt Jedidja Manbé van Fietsen Wildiers.
Gemiddeld ontvangen de winkels een veertigtal aanvragen per dag. “Daar horen dan heel veel vragen bij van klanten dus proberen we zo goed mogelijk te helpen. Zo’n telefoontje over de aankoop van een nieuwe fiets duurt al gauw meer dan een uur. Het is erg tijdrovend om zo te werken. Alleen al in ons filiaal in Kapellen werken we nog met drie om alles rond te krijgen”, legt Manbé uit aan GVA.
Videogesprek
Ook andere fietsenwinkels zoeken naar creatieve oplossingen om te redden wat er te redden valt. De Geus in Antwerpen biedt onder meer de mogelijkheid aan om een videogesprek te boeken met een verkoper, en ook de Fietsbarak in Muizen zet noodgedwongen in op online verkoop. “Dit is normaal een heel drukke periode voor ons. Mijn zaak draait rond klantencontact en de fysieke verkoop. De eerste twee weken van de lockdown leken klanten afwachtend. Nu beseffen ze dat we nog even binnen zitten, maar dat fietsen gelukkig nog wel kan. Ik kreeg de laatste weken heel veel vragen. Daarom ben ik gestart met online verkoop. Dat verloopt redelijk chaotisch, maar ik heb toch al een aantal stockfietsen kunnen verkopen”, zegt Kris Teugels van de Fietsbarak.
Teugels pleit trouwens ook voor een versoepeling van de coronamaatregelen voor de fietsenhandelaars. Volgens hem kunnen de fietsenwinkels perfect op afspraak werken. Dat is de beste manier om een goede service te leveren en toch de regels inzake ‘social distancing’ te respecteren, klinkt het.