E-bikemerk Cowboy leed vorig jaar een verlies van drie miljoen euro. Om te kunnen blijven investeren, zal een nieuwe kapitaalronde waarschijnlijk onvermijdelijk zijn.
Zware investeringen
Cowboy brengt moderne elektrische fietsen op de markt, die uitgerust zijn met technologische snufjes. Centraal in de bediening staat een app, die naast statistieken en een GPS ook een functie bevat voor het in- en uitschakelen van de fietsverlichting. Vorig jaar boekte het bedrijf een nettoverlies van 3 miljoen euro: “We investeren zwaar in productontwikkeling, zowel in hardware als in software”, zegt CFO Alexander Cram aan De Tijd. “Door de hoge investeringen was het verlies van 3 miljoen euro verwacht en in lijn met onze financiële plannen.”
Vorig jaar kon het bedrijf tien miljoen euro ophalen, onder meer bij het Amerikaanse durfkapitaalfonds Tiger Global Management. Het stelde Cowboy in staat om zich ook op het buitenland te richten, met name op Duitsland, Frankrijk, Nederland en het Verenigd Koninkrijk. Omdat het merk wil blijven investeren in groei en productontwikkeling, wordt een nieuwe kapitaalronde erg waarschijnlijk. Op dit moment bestaat het gamma slechts uit één model, en daar wil de fietsenbouwer wat aan doen.
Verder trok Cowboy Jeremy Le Ven aan als verantwoordelijke voor product- en softwareontwikkeling, de bedenker van de agenda-app Sunrise. Die app verkocht hij in 2015 aan Microsoft.