Facebook-dochter WhatsApp breidt de opties voor bedrijven uit: sommige retailers laten klanten nu al bestellen via de berichtenapp, maar binnenkort wordt kopen via WhatsApp ook een officiële mogelijkheid.
Bestellen via WhatsApp
WhatsApp werkt aan een shoptoepassing voor de app: in de toekomst zullen consumenten rechtsreeks via chat producten kunnen kopen. Bedrijven zullen klanten zo kunnen laten shoppen, betalen en contact opnemen met de klantendienst, allemaal in dezelfde app. Al chattend is het de bedoeling dat consumenten straks te weten kunnen komen welke producten een bedrijf aanbiedt of zelfs op voorraad heeft, en ze dan ook meteen de transactie kunnen bestellen.
De coronacrisis heeft de nood daaraan duidelijk gemaakt, meent COO Matt Idema in een persbericht: “De wereldwijde pandemie heeft duidelijk gemaakt dat bedrijven behoefte hebben aan snelle en efficiënte manieren om hun klanten te bedienen en om te verkopen. WhatsApp is in deze tijd een eenvoudig en handig hulpmiddel geworden.”
175 miljoen zakelijke gebruikers
Vandaag sturen elke dag al meer dan 175 miljoen mensen berichten naar een zakelijk WhatsApp-account, weet de Facebook-dochter. Meestal worden die accounts op dit moment gebruikt om vragen van klanten te beantwoorden, als simpeler en laagdrempeliger kanaal voor klantenservice dan telefoon of e-mail.
De dienst zal wel betalend worden voor bedrijven, net als nog een aantal andere services die momenteel gratis zijn – zoals het automatisch versturen van antwoordberichten. Ook voor het versturen van tickets of bestelbonnen via WhatsApp zal binnenkort een vergoeding worden aangerekend, al zal de prijs per bedrijf afhangen van verschillende factoren.