Wibra heeft zich lange tijd weggehouden van een webwinkel, een b2b-platform voor schoonmaakmerk Dasty even niet te na gesproken. Maar onder druk van de lockdowns komt die webshop er nu toch, al blijft het (voorlopig?) beperkt tot Nederland.
Bescheiden assortiment
Sinds afgelopen vrijdag staat de webshop online. Het assortiment is vooralsnog beperkt. Dasty is uiteraard nadrukkelijk aanwezig, naast wat hygiëneproducten en keukenbenodigdheden zoals diepvrieszakjes en inpakfolies. Wibra erkent dat, maar stipt aan dat er hard wordt gewerkt aan een uitbreiding van het aanbod. “Breigaren en knutselartikelen staan hoog op onze lijst om toegevoegd te worden aan ons assortiment”, klinkt het.
Wibra laat er geen twijfel over bestaan waarom de webshop er nu komt. “Vanaf nu hoef je nooit meer je favoriete Dasty producten te missen, ook al zijn onze winkels op dit moment helaas gesloten”, klinkt het op de website. Belgen die hopen een graantje mee te pikken, zijn eraan voor de moeite. Wibra benadrukt dat de Belgische winkels van de keten tot nader order gewoon open zijn, en verwijst Belgische surfers door naar de (webshoploze) Belgische website.
Dunne marges, hoge kosten
De beslissing om nu toch een webshop te lanceren, was niet evident voor een keten als Wibra. De marges op dergelijke laaggeprijsde producten zijn flinterdun. Dan is het niet evident om rendabel te blijven gezien de kosten die een webshop en de daarachter draaiende logistiek met zich meebrengen.
Het is dan ook niet zeker of de Wibra-webshop een blijver wordt. Tegenover Retailtrends liet topman Bas Duijsens optekenen dat hij wel aan een permanent ‘click & collect’-systeem denkt, maar een webshop met thuislevering – Wibra ging voor dit al dan niet tijdelijke initiatief in zee met DHL – op lange termijn aanhouden is minder zeker.