Unilever heeft in de eerste helft van 2016 zijn omzet zien dalen, maar dat was volledig te wijten aan negatieve wisselkoerseffecten. Worden die niet in rekening genomen, dan was er sprake van een mooie omzetstijging.
Moeilijke marktomstandigheden
In de eerste zes maanden van 2016 haalde Unilever een omzet van 26,3 miljard euro: een daling van 2,6% ten opzichte van een jaar eerder, maar voor wisselkoerseffecten en overnames was er sprake van een stijging van 4,7%. De nettowinst ging er dan ook 2% op vooruit naar 2,7 miljard euro.
Unilever blijft daarbij wel spreken van moeilijke marktomstandigheden, vooral in Europa en de Verenigde Staten. Het grootste deel van de vooruitgang wordt dan ook geboekt in opkomende markten als Rusland, Argentinië en Brazilië. Ondertussen haalt Unilever 60% van zijn omzet buiten de Verenigde Staten en Europa.
Het bedrijf verwacht wel dat de groei de komende tijd zal afzwakken, voornamelijk vanwege de aanhoudende economische problemen in Zuid-Amerika. Voor heel 2016 verwacht Unilever een onderliggende omzetgroei tussen 3 en 5%. In de eerste helft van 2016 kwam die uit op 4,7%.