Heel wat snel groeiende retailers en marktplaatsen uit derde landen houden zich niet aan de Europese regels inzake productveiligheid en consumentenbescherming. De Europese Unie moet optreden, eist EuroCommerce.
Handhaving schiet tekort
De Europese belangenverdediger van de retailers en groothandelaars roept op tot een “effectievere en efficiëntere handhaving van EU-regels” om te garanderen dat de producten die beschikbaar zijn voor shoppers in Europa veilig, niet misleidend en in overeenstemming met alle EU-regels zijn. De organisatie lanceert daarom een campagne onder de noemer #Compliance4All.
“De EU heeft het hoogste niveau van consumentenbescherming en productveiligheid ter wereld”, zegt directeur Christel Delberghe, “maar we schieten steeds vaker tekort in het handhaven van onze eigen regels – met name als het gaat om handelaren en marktplaatsen uit derde landen.” Nationale autoriteiten werken niet efficiënt samen, stelt ze. Snel groeiende retailers en marktplaatsen uit derde landen walsen grotendeels over EU-wetgeving heen. Europese douanediensten hebben niet de manschappen en de middelen om de toevloed aan import daadwerkelijk te controleren.
Ongelijk speelveld
Die toestroom van niet-conforme producten en misleidende aanbiedingen brengt de veiligheid van de consument in gevaar en creëert een ongelijk speelveld voor in de EU gevestigde retailers die aan hoge normen moeten voldoen en de kosten van naleving moeten dragen. De impact is voelbaar in sectoren als speelgoed, cosmetica, textiel, schoenen en elektronica, stelt EuroCommerce. En dat op het moment dat de EU dringend behoefte heeft aan een impuls voor haar eigen concurrentievermogen.
Uit tests blijkt immers dat producten vaak chemicaliën bevatten die gezondheidsrisico’s vormen, of verstikkings- of wurgingsrisico’s met zich meebrengen (voor speelgoed en textiel bijvoorbeeld). Ook kan informatie over de impact op het milieu onjuist zijn, worden producten mogelijk met dwangarbeid gemaakt en worden consumenten blootgesteld aan agressieve marketingpraktijken, terwijl belangrijke informatie vaak wordt weggelaten.
Chinese spelers
Hoewel EuroCommerce geen namen of landen noemt, is het duidelijk dat de retailfederatie vooral doelt op de toenemende concurrentie van goedkope Chinese spelers als Shein of Temu. Die liggen steeds vaker onder vuur wegens de verkoop van namaak en het gebruikmaken van manipulatieve marketingtechnieken.
Op vraag van de Europese consumentenorganisaties heeft de Europese Commissie zopas Temu ter verantwoording geroepen. Die retailer zegt wel al maatregelen te nemen om de consumentenveiligheid te garanderen.