15,3 miljoen euro investeringen
De stad Leuven was immers van oordeel dat Uplace overheidssteun had ontvangen van Vlaanderen voor de mobiliteitswerken in de reconversiezone Vilvoorde-Machelen. De Europese Commissie heeft nu echter geoordeeld dat dit niet het geval is.
“De Europese Commissie erkent met deze uitspraak dat de mobiliteitswerken en de openbaar vervoersmaatregelen, waarover sprake in de klacht, de volledige reconversiezone Vilvoorde-Machelen ten goede komen en dat Uplace geen staatssteun ontvangt”, aldus Jan Van Lancker, CEO van Uplace.
De Europese Commissie stelt zelfs dat Uplace meer meebetaalt dan strikt noodzakelijk is. Uplace investeert 15,3 miljoen euro voor alle mobiliteitswerken in de regio. Die werken betreffen de nieuwe op- en afrit van de ring op de Woluwelaan, de volledige heraanleg van de Woluwelaan, de aanleg van een brug en tunnel over en onder de Woluwelaan, een fietserstunnel en wandelpaden. Uplace betaalt daarnaast nog eens 500.000 euro per jaar aan De Lijn voor de buslijn die Uplace bedient.