Online bestellingen versturen naar het Verenigd Koninkrijk is een stuk duurder en complexer na de Brexit. Sommige Europese handelaars staken daarom hun leveringen aan het land.
“195 verschillende belastingtarieven”
Nu het Verenigd Koninkrijk geen deel meer uitmaakt van de Europese interne markt, gelden er nieuwe BTW-verplichtingen, administratieve procedures en douaneformaliteiten. Zo moeten Europese handelaars die in het VK willen verkopen zich registreren voor het apart BTW-stelsel, aangezien die nu op het verkooppunt zelf worden geïnd in plaats van bij de invoer. Concreet gaat het om dezelfde formaliteiten als bij het verzenden van pakjes uit China of de Verenigde Staten.
De complexiteit van die nieuwe procedure, en de onduidelijkheid die er nog vaak mee samenhangt, heeft verschillende e-commercespelers op het Europese vasteland al tot drastische beslissingen gebracht: BBC merkt op dat een aantal kleinere, gespecialiseerde onlineretailers op hun website melden dat ze niet langer aan het Verenigd Koninkrijk zullen leveren. De Nederlandse webshop voor fietsonderdelen Bike Bits en het Belgische Beer on Web zijn twee aangehaalde voorbeelden.
Zo laat Bike Bits weten naar elk land ter wereld te verzenden, behalve naar het Verenigd Koninkrijk, naar gedwongen verluidt “door het Britse beleid”. “Als elk land zou besluiten zich op dezelfde manier te gedragen, dan zouden we elk jaar 195 belastingtarieven moeten betalen, de veranderingen in de belastingwetgeving voor 195 verschillende landen bijhouden, rekeningen bijhouden voor 195 verschillende landen en betalingen indienen bij 195 belastingkantoren in 195 verschillende landen, en door alle hoepels springen om te bewijzen dat we dit alles eerlijk en zonder enige fout deden”, klinkt het bitter.
4,31 pond extra per pakje
De extra formaliteiten vertalen zich omgekeerd ook in hogere verzendingskosten van het VK naar de EU toe: koeriersbedrijven zoals DHL, UPS en Federal Express hebben aangekondigd extra kosten in rekening te brengen voor zendingen tussen het Verenigd Koninkrijk en de EU, omwille van de investeringen die ze hebben moeten doen om hun systemen aan te passen aan de Brexit. Bij postbedrijf TNT gaat het om een toeslag van 4,31 pond per verzending.
Ook fysieke handel wordt evenwel beperkt: Europeanen die in het Verenigd Koninkrijk gaan shoppen, mogen via het vliegtuig of de ferry maximum voor 430 euro aan producten meebrengen. Met de Eurostar ligt het maximum al op 300 euro. Particulieren mogen ook geen vlees en kaas meer meebrengen van de Britse eilanden.