Ook grote, traditionele bedrijven kunnen zich met succes heruitvinden. Walmart, de grootste retailer ter wereld, toont hoe het moet. Peter Hinssen is onder de indruk, maar waarschuwt: Europa moet meer dan een tandje bijsteken.
Winning mood
Technologieondernemer, auteur, keynote speaker en innovatie-expert Peter Hinssen van nexxworks wordt wel eens een doemdenker genoemd, maar op het komende RetailDetail Congress belooft hij zich van z’n meest positieve kant te laten zien. Er zijn inderdaad veel retailers die het vandaag moeilijk hebben, maar hij ziet ook inspirerende voorbeelden van winkelbedrijven die het wél goed doen, en die bewijzen dat ze wel degelijk hun blik richten op ‘the day after tomorrow’. Walmart is zo’n bedrijf, zegt hij.
“Ik had het voorrecht dat ik de afgelopen periode erg dicht mocht staan bij het transformatieproces dat Walmart doormaakt. Ik ben erg enthousiast over de ambities die de retailer formuleert, maar ook over de resultaten die ze boeken. Het is natuurlijk een icoon uit de vorige eeuw, ze hebben zware klappen geïncasseerd, door de opkomst van online. Maar toch slagen ze er nu in om zich te herpakken. Ze geven er echt een lap op… Niet veel traditionele retailers slagen daarin. Maar de bedrijven die zichzelf weten te transformeren, komen sterker dan ooit terug.” Het is een straf verhaal, want Walmart is het grootste commerciële bedrijf ter wereld. Zo’n tanker krijg je niet vlot gekeerd. “En toch: vorig kwartaal is hun onlineomzet met 43% gegroeid. Ze zitten nu in een winning mood. Ze hebben een enorme vuurkracht.”
Cultuurverandering
Wat kunnen onze KMO’s leren van een gigant als Walmart? Dat bedrijf heeft immers enorme middelen. “Het gaat in de eerste plaats om een cultuurverandering. Dat is de essentie. Kijk, het begrip customer centric was niet nieuw voor het bedrijf. Maar wat betekent dat eigenlijk? In de twintigste eeuw was de klant ook al de baas. Toen ging het om kostleiderschap: net als Colruyt bij ons zette Walmart in op een laagsteprijsgarantie. Vandaag is de klant nog altijd de baas, maar hij is veranderd en wil niet langer de laatste penny besparen op een pak cornflakes. Tijd is het belangrijkste goed geworden. En Walmart heeft dat begrepen. De retailer was al sterk actief met e-commerce. Mensen konden in enkele seconden een bestelling plaatsen, maar om hun boodschappen af te halen moesten ze lang aanschuiven, achteraan in de winkel. Zo werd de hele online beleving eigenlijk teniet gedaan. Daarop heeft Walmart beslist om duizenden automatische pick-up torens te plaatsen, robots waar de klanten in enkele seconden hun boodschappen kunnen afhalen. Dàt soort verbeteringen, dat is waar het om gaat.”
De les die Walmart ons leert is, dat je er je volle gewicht moet achter zetten, zegt Hinssen. “Je moet er 100% voor gaan. Dat geldt voor grote concerns, maar ook voor lokale spelers. Kijk maar naar Colruyt bij ons: dat bedrijf gaat er ook resoluut voor, en mét goede resultaten. Als je het doet, doe het dan niet ‘on the side’. Half werk is geen werk.”
Twee voor twaalf
Die robots van Walmart zijn, opmerkelijk genoeg, van Europese makelij: een Estlands bedrijf heeft ze ontwikkeld. Maar in Europa zien we ze nog niet. “Ik vrees dat we hier toch een tandje bij zullen moeten steken. Als je kijkt naar de beleving in China, dan is dat vandaag toch wel indrukwekkend. Europa is gefragmenteerd en bevindt zich in splendid isolation. We zijn niet slim genoeg om snel genoeg te zijn. En met slim bedoel ik dan clever.”
Hinssen hekelt de defensieve houding die overheerst op het oude continent. “Europees commissaris Margrethe Vestager is trots op de boetes die ze uitdeelt aan Google. Maar zo gaan we het niet redden, boetes opleggen is geen oplossing. De hele GDPR-wetgeving is een slag in het water, we schieten onszelf in de voet. Waarom hebben wij in Europa geen Google? Er komt een nieuwe koude oorlog op ons af. En die zal ons dwingen om keuzes te maken. We hebben 70 jaar vastgehouden aan het westerse blok. Hoe kijken we nu naar het oosten? Daar is een revolutie aan de gang. Chinezen die naar Silicon Valley komen, denken dat ze in Bokrijk zijn… Tja, wat is België dan? Het is echt twee voor twaalf…”
Hoe retailers zichzelf kunnen heruitvinden in een sterk veranderende wereld, dat vertelt Peter Hinssen op het RetailDetail Congress, dat plaatsvindt op 25 april in San Marco Village (Schelle). Bezoekers hebben de keuze uit drie thematische middagprogramma’s met presentaties van retailers als Switch, FNG, Kinepolis, en vele anderen. Op het hoofdpodium zullen ‘s avonds enkele toonaangevende CEO’s hun aanvalsplan ontvouwen, onder het thema ‘Back to Attack’: ook Christian Van Thillo (De Persgroep) en Elise Vanaudenhove (Euro Shoe Group / Bristol) tekenen alvast present. Via deze link vind je meer informatie over het event en kan je je tickets bestellen.