Onderhandelaars van het Europees Parlement, de Europese Raad en de Europese Commissie hebben een akkoord bereikt rond het verbieden van geoblocking, waarbij webshops bezoekers uit het buitenland uitsluiten.
“Meer juridische zekerheid”
De nieuwe regelgeving zal eind volgend jaar van kracht worden en moet er voor zorgen dat shoppen in het buitenland eenvoudiger wordt voor de consument. “Voor burgers betekent dit dat ze hun nieuwe elektronica online kunnen kopen, een auto kunnen huren of in het buitenland hun concerttickets kunnen boeken zoals thuis. Voor ondernemingen betekent het meer juridische zekerheid om over de grenzen heen te opereren“, klinkt het.
Er zijn wel nog een aantal uitzonderingen in de regelgeving. Zo is alles wat onder auteursrecht valt, zoals e-boeken, tv-series, muziek en online games, vrijgesteld van de nieuwe regels. Daarvoor werd een aparte wetgeving gemaakt die ook volgend jaar van kracht wordt.
Geen leverplicht
De verkopers zijn ook niet verplicht om de producten naar de klant op te sturen. Als er geen levering wordt aangeboden, dan moet de klant het gewoon komen ophalen in de winkel. Zo wil Europa vermijden dat kleine handelaars met grote kosten en lasten komen te zitten. Ook moet er nog steeds niet in alle landen dezelfde prijs worden gevraagd voor een product, maar binnenkort heeft de klant dus wel zelf de mogelijkheid om over de grens heen naar de laagste prijs te zoeken.
De nieuwe regelgeving is een volgende stap in de eenmaking van de Europese digitale markt, die er voor moet zorgen dat Europa sterker staat tegen invloeden van buitenaf, zoals de Verenigde Staten en China.
“Dankzij dit akkoord zullen de Europese consumenten kunnen genieten van een ruimer en vaak goedkoper online aanbod aan goederen en diensten. Bedrijven kunnen dan weer profiteren van een bredere klantenbasis en zullen bovendien niet op de hoogte moeten zijn van de wetgeving van alle Europese lidstaten”, zegt Europarlementslid Anneleen Van Bossuyt aan Datanews.