EuroCommerce, de belangrijkste Europese vertegenwoordiger van de retailsector, noemt de beslissing van de Britse kiezer om de Europese Unie te verlaten een “wake-up call voor de Europese Unie”.
Verlies van bakermat van retailinnovaties
“Het is een droevige dag, maar we moeten de wens van het Britse volk respecteren. Met hen verliezen we echter een voorstander van de vrije markt en de inbreng van een land dat steeds een drijvende kracht was achter een betere regulering en open handel. Groot-Brittannië is het land van de retailers en hun dynamisme heeft ervoor gezorgd dat ze een leider zijn in de innovatie in zowel de winkelstraat als voor de online handel”, zei directeur-generaal Christian Verschueren.
Verschueren en EuroCommerce noemen de Britse beslissing dan ook een belangrijk signaal voor de rest van Europa: ze vinden het tijd dat er wordt gezorgd voor meer voorspoed en meer jobs. Dat kan door een kader te creëren dat technologische innovatie, concurrentie en investeringen ondersteunt, heet het.
Tevens vraagt de organisatie aan de Europese leiders ervoor te zorgen dat de uitstap van het Verenigd Koninkrijk uit de Europese Unie ordentelijk verloopt. Eurocommerce overkoepelt de belangrijkste nationale handelaarsorganisaties en vertegenwoordigt 5,4 miljoen ondernemingen, zowel multinationale distributeurs als lokaal opererende familiale ondernemingen.