Haalt Amazon onrechtmatig voordeel uit de data van onlinehandelaars die via zijn marktplaats verkopen? De Europese Commissie is alvast een ‘voorlopig onderzoek’ gestart om er het fijne van te weten te komen, meldde Europees commissaris Margrethe Vestager.
Dubbel petje
Via zijn platform verkoopt Amazon niet alleen eigen producten, maar ook goederen en diensten van derden. Dat tweede ‘petje’ levert de Amerikaanse e-commercegigant een schat aan informatie op over welke producten populair zijn bij welke doelgroepen.
Als Amazon die verkoopgegevens gebruikt om de service aan de retailers te verbeteren, dan is dat legitiem, aldus Vestager gisteren tijdens een persconferentie. “Maar worden die data ook gebruikt om te analyseren wat de mensen willen, wat het ‘volgende grote ding’ zal worden?”, vroeg ze zich af. Want dan is het maar een kleine stap om zelf soortgelijke producten in te kopen of te laten maken en die dan tegen lagere prijzen aan te bieden. “We bevinden ons nog helemaal in het begin. We bevragen marktspelers en proberen een volledig beeld te krijgen”, aldus nog de Europees commissaris.
Dat grote spelers als Amazon verkoopgegevens van concurrenten zouden gebruiken voor eigen doeleinden, is een vermoeden dat al langer leeft in het e-commercewereldje. Niet alleen jegens Amazon trouwens: half mei waarschuwde ondernemersorganisatie Unizo al voor soortgelijke praktijken bij Bol.com: “Als je producten via Bol.com verkoopt, geef je commerciële informatie aan een concurrent”, zei gedelegeerd bestuurder Danny Van Assche. “Bol.com ziet dan welke van jouw producten populair zijn en kan beslissen om die zelf te verkopen.” Unizo adviseerde toen winkeliers die toch met een extern verkoopplatform in zee willen gaan, om de voorkeur te geven aan initiatieven die zelf geen producten verkopen.