Steeds meer retailers bieden hun klanten de optie om het kasticket enkel nog digitaal te ontvangen: dat is beter voor het milieu en makkelijk voor de klanten. Toch zijn niet alle grote winkelketens klaar voor een volledige digitalisering. Bovendien spelen er ook wettelijke beperkingen.
Experimenten
Sinds een drietal weken krijgt elke klant van Albert Heijn België de vraag of hij een rekening wenst. “Is dat niet het geval, dan printen we die ook niet af”, zegt woordvoerder Sally Herygers. “Mocht hij zich later nog bedenken en toch een kasticketje willen, dan kan hij nog een kopie vragen aan het onthaal.” Door de maatregel gebruikt de keten een derde minder papier aan kastickets.
Ook kledingwinkel Zeb experimenteert volop met het digitale kasticket. De kassabediende vraagt bij elke aankoop of het oké is dat het rekeningetje volgt via e-mail. “De meeste klanten vinden het digitale kasticket ook het aangenaamste”, vertelt woordvoerster Erika Mees, “omdat dat gemakkelijker is om te bewaren voor het geval ze de aankoop willen ruilen. En milieu-overwegingen spelen natuurlijk ook een rol. Sinds we het digitale kasticket aanbieden, hebben we al een ton papier uitgespaard.”
Bovenstaande voorbeelden zijn geen uitzonderingen: ook bij onder andere Jules, A.S Adventure, JBC en Decathlon lopen allerlei experimenten met digitale kastickets. Voor retailexpert Jorg Snoeck is het een uitgemaakte zaak dat het papieren kasticket ten dode is opgeschreven: “Waarom zouden we al dat papier nog printen, in deze tijd van klimaatmarsen? Momenteel houden we een offline en een online systeem naast elkaar in leven, en de tijd is er rijp voor om eens een keuze te maken. Als het wordt doorgemaild, kunnen klanten het nog altijd zelf thuis printen als ze dat om één of andere reden nog zouden willen. Maar geloof me, het zal niet lang meer duren voor we van die papieren rompslomp af zijn.”
Bezwaren en onduidelijkheden
Supermarktketens als Colruyt, Carrefour en Delhaize staan minder ver en klinken er wat meer bezwaren: Hanne Poppe van Colruyt wijst erop dat het telkens aan de klanten vragen of ze al dan niet een kasticket wensen, een te vertragend effect zou hebben op het verloop aan de kassa. Verder benadrukt ze dat de huidige kastickets een echt communicatiemiddel zijn voor Colruyt. “Het zorgt voor 100 procent transparantie en de klant heeft de garantie dat hij of zij onmiddellijk de afrekening kan nakijken en eventueel in dialoog kan gaan met de medewerker. Dat neemt echter niet weg dat we met de Xtra-kaart een platform voorhanden hebben waarbij we de digitale mogelijkheden heel grondig kunnen bekijken. Binnen de twee jaar zullen we meer en beter op die digitale toepassing kunnen inspelen. We denken dus wel degelijk na over alternatieven.”
Ook bij Carrefour wordt er bij elke aankoop standaard een ticketje geprint. Volgens woordvoerder Baptiste van Outryve wil het grootste deel van de klanten nog altijd een papieren rekeningetje. “Via de klantenkaart kunnen zij nu al wel online controleren wat ze gekocht en betaald hebben.”
Roel Dekelver van Delhaize wijst erop dat het kasticket nog andere informatie bevat dan louter de weergave van de afrekening, zoals bijvoorbeeld de code om van de parking af te raken of een overzicht van de reeds gespaarde zegeltjes of pluspunten. “Bovendien zijn we bij wet verplicht om een aankoopbewijs af te leveren. Dat mag op papier of digitaal op de smartphone, maar dat laatste kan momenteel nog niet meteen na het afronden van de aankoop afgeleverd worden.”
Of het wettelijk verplicht is om een kasticket af te printen is door de vage en complexe wetgeving niet geheel duidelijk. In principe is de verplichting er voor de winkel wel, tenzij de klant (die in het bezit is van een klantenkaart) toestemming heeft gegeven voor een ticket via e-mail. Dat digitale afschrift moet dan wel direct verzonden worden in een bestand dat niet te wijzigen is, zoals een pdf-bestand. Of het volstaat om aan de klant te vragen of hij een kasticket wil (zoals Albert Heijn momenteel doet), laat de wet in het midden.