Het Frans-Italiaanse brillenconcern EssilorLuxottica duwt het gaspedaal in voor de verkoop van 350 winkels – waaronder alle GrandOptical-winkels in België – om zijn deal met GrandVision rond te krijgen. Volgens Bloomberg moeten zakenbanken Lazard en Mediobanca de boel verkocht krijgen voor de stilaan krappe deadline van eind juli.
Heuse saga
De overname van GrandVision is, sinds het bod van EssilorLuxottica in de zomer van 2019, al uitgegroeid tot een heuse saga, met twee belangrijke verhaallijnen. De eerste is een discussie tussen beide partijen zelf. Die barstte midden vorig jaar – in volle coronacrisis – los, na slechte resultaten van GrandVision. EssilorLuxottica beweerde dat GrandVision te weinig inzage had gegeven in de gang van zaken tijdens de eerste maanden van de pandemie. GrandVision argumenteert dan weer dat EssilorLuxottica gewoon onder de deal – 7,3 miljard euro is niet min in economisch onzekerder tijden – probeerde uit te geraken.
Die kwestie zit nu in een arbitrageprocedure. De feitelijke inzet van het dossier: als tegen eind juli van dit jaar de overname niet rond geraakt, vervalt het bod van EssilorLuxottica maar moet de Frans-Italiaanse groep wel een schadevergoeding van 400 miljoen euro betalen aan GrandVision. De klokt tikt dus, en luid.
Brillengoliath
Die timing wordt extra onder druk gezet door de andere grote verhaallijn: de ongerustheid van Europa dat een samensmelting tussen beide bedrijven tot een te dominante speler in Europa zou leiden. Bevoegd eurocommissaris Margrethe Vestager maakte zich zorgen over de verticale integratie die zo wordt bewerkstelligd: de fusiegroep zou de keten van montuur en glas tot optiekwinkel en alles ertussen gaan domineren, en het voor concurrenten moeilijk maken om nog op te boksen tegen deze brillengoliath.
En dus moet EssilorLuxottica 350 winkels afstoten. De Europese Commissie maakte eerder al duidelijk welke winkels dat moesten zijn:
-
De 35 winkels van GrandOptical in België, weliswaar zonder de merknaam.
-
174 winkels in Italië, waaronder de integrale VistaSi-keten.
-
142 Eyewish-winkels in Nederland, met de merknaam erbij. De Eyewish-winkels die de fusiegroep wil houden, zullen onder een andere merknaam moeten verdergaan.
Dat is een stevige brok, die volgens de bronnen van Bloomberg in pre-coronatijden goed was voor een omzet van 160 miljoen euro. En die brok moet in de loop van de komende twee maanden de deur uit: volgens de informatie van Bloomberg – die door geen enkele van de partijen bevestigd wordt – zijn Lazard en Mediobanca dan ook volop informele gesprekken aan het voeren met potentiële overnemers. Die moeten snel concreet worden, zeker met de zomer in het vooruitzicht. Zoniet moet EssilorLuxottica 400 miljoen euro betalen aan een concurrent, zonder dat daar iets tegenover staat.