Ondanks een lichte omzetstijging is de winst voor belastingen bij het Britse Marks & Spencer vorig jaar met meer dan de helft teruggevallen. Zoals verwacht was er bij de verkoop van kleding een omzetdaling.
Nieuwe strategie verderzetten
De totale omzet van Marks & Spencer steeg ten opzichte van een jaar eerder met 2,2% naar 10,622 miljard pond (12,3 miljard euro). Daartegenover staat dat de winst voor belastingen met 63,5% daalde naar 176,4 miljard pond (205 miljoen euro). Ook de winst na belastingen daalde met 71,1%.
De verkoop van voeding ging het voorbije boekjaar met 4,2% de hoogte in, vooral dankzij de opening van nieuwe winkels in de keten Simply Food. Binnen het segment ‘Clothing & Home’ daalde de omzet dan weer met 2,8% door de grote kortingen die Marks & Spencer momenteel moet geven, aangezien de kledingverkoop bij de keten maar niet wil aanzwengelen. Vorig jaar schrapte Marks & Spencer binnen Clothing & Home ongeveer 10% van zijn collecties. In het huidige boekjaar wil M&S de hervorming van de kledingcollecties verderzetten, maar wel minder kortingen geven.
“Vorig jaar hebben we een plan uitgestippeld om sterke funderingen te bouwen voor onze toekomst. We zeiden dat we Clothing & Home zouden herstellen en laten groeien, dat we onze plannen voor groei bij Food zouden verder zetten, de kosten zouden verlagen en onze bedrijfswerking zouden vereenvoudigen. We hebben het voorbije jaar al veel bereikt, en hoewel er nog veel te doen is, ben ik tevreden met onze vooruitgang en blijven we op het juiste pad”, zegt CEO Steve Rowe.
Die nieuwe strategie bracht wel de nodige kosten met zich mee, wat de fikse winstdaling verklaart. Zo werd er meer dan 130 miljoen pond (150 miljoen euro) uitgegeven aan de sluiting van verlieslatende internationale winkels.