De Franse supermarktgroep E.Leclerc gelooft rotsvast in de tweedehandsmarkt. Komend jaar wil ze in een honderdtal bijkomende vestigingen ook tweedehandsspullen gaan verkopen.
Groot succes
De eerste ‘Leclerc Occasion’ werd in de zomer van vorig jaar uitgetest in Roques-sur-Garonne (vlakbij het Zuid-Franse Toulouse). Het bleek een schot in de roos. Vandaag zijn er al 25 Leclerc-winkels met een tweedehandsafdeling en de supermarktketen wil dat aantal volgend jaar uitbreiden naar 130.
Het principe is vrij eenvoudig: klanten brengen de artikelen die ze wensen te verkopen binnen aan de servicebalie van de winkel. Als het tot een akkoord komt over de waarde van het object, ontvangt de klant dat bedrag in aankoopbonnen van de winkel. De bonnen kunnen ook in andere afdelingen gebruikt worden.
De tweedehandsartikelen worden binnen de hypermarkten in een aparte afdeling uitgestald. Volgens Linéaires liggen de marges overigens erg hoog voor de winkel. Die krijgt bovendien toegang tot merken en producten die hij normaal niet verkoopt, zoals bijvoorbeeld de Thermomix-keukenrobots, maar ook de Silvercrest-producten van Lidl.