De eerste drie “Bpack 24/7”-pakketautomaten van bpost zijn officieel ingehuldigd. Klanten kunnen in die beveiligde ‘lockers’ hun pakjes laten leveren en afhalen wanneer hen dat past, zeven dagen op zeven, de klok rond. Het postbedrijf haalde de mosterd in Duitsland, waar er nu al 2.500 in gebruik zijn sinds Deutsche Post ze 10 jaar geleden introduceerde.
“Bpack 24/7” speciaal voor webwinkels
“Omdat de e-commercemarkt ook bij ons volop in de lift zit, hebben we bij bpost een compleet nieuwe service ontwikkeld die nog meer keuzevrijheid biedt: Bpack 24/7, de pakketautomaat”, klinkt het bij bpost. De dienst werkt met een gratis online registratie, waarna klanten een kaart met een persoonlijke code thuisgestuurd krijgen. Eens het pakje geleverd, ontvangt de consument een sms’je en een e-mail en heeft hij 5 dagen om zijn pakje uit de beveiligde ‘locker’ te halen.
150 pakketautomaten tegen eind 2013
De eerste drie automaten staan bij het postkantoor De Brouckère in hartje Brussel, op het parkeerterrein van Delhaize aan de Basilix in Brussel en op de luchthaven van Zaventem. Tegen eind 2012 wil bpost meer dan 70 van dergelijke automaten in gebruik hebben en tegen eind 2013 de kaap van de 150 ronden.
De Belgische post sloot al leveringscontracten met LensOnline.be, ZEB, Upsell, Mobistar, De Standaard Shop, Shopplanets.com en Privadeal. Bovendien zijn de posterijen volop in gesprek met Amazon, dat overigens al klant is bij bpost.
Exit Taxipost & Co
Het postbedrijf kondigde ook aan voortaan al zijn pakketdiensten en logistieke oplossingen onder één paraplu te groeperen: Bpack. De merknamen Taxipost, Corpco en Eurosprinters verdwijnen dus uit het straatbeeld. Met die hergroepering wil bpost benadrukken dat het een volledig en logistiek aanbod heeft voor business-to-business (B2B), business-to-consumer (B2C) en residentiële klanten, nationaal en internationaal.
Bpost verzendt momenteel 23 miljoen pakketten per jaar en haalt daarmee een omzet van 180 miljoen euro, goed voor een marktaandeel van zo’n 15 procent. Topman Johnny Thijs wil de inkomsten uit dit segment de komende 5 jaar verdubbelen door volop mee te surfen op de groei van e-commerce en het toenemende internationale pakjesverkeer.