Plaza en 10 “gates”
De nieuwe “Connections travel concept store” omvat een klassiek reisbureau, maar verkoopt daarnaast meer dan 5.000 reisgerelateerde spullen. De bezoeker/klant komt de winkel binnen via een “plaza” met thematische etalages. Wie komt voor reisinformatie of om een reis te boeken, kan inchecken en de eventuele wachttijd optimaal gebruiken voor inspiratie, beleving en shopping. Wie op zoek is naar een reisaccessoire of een origineel geschenkidee, kan terecht in één van de tien “gates”.
In de Inspiration Gate bijvoorbeeld vindt de bezoeker wereldkaarten, globes, reisgidsen en -boeken. De Departure Gate staat in het teken van reizen met exclusieve koffers. In de Kids Gate krioelt het van de accessoires om op een leuke en veilige manier te reizen met kinderen. Verder zijn er ook nog de Le Sportsac Gate, genoemd naar het Amerikaanse merk van sportieve weekendtassen waarmee Connections een exclusiviteitsdeal heeft gesloten voor de Benelux, een specifieke Care Gate, een Beach Gate, een City Gate, een Wildlife Gate, een Comfort Gate en een Traveler’s Gate waar klanten zelf een etalage kunnen samenstellen.
Een interactieve videocollage verbindt de diverse zones met elkaar: die bestaat uit 20 individueel aanstuurbare multimediaschermen van verschillend formaat. Het ene scherm toont een wereldkaart met al dan niet geanimeerde landmarks, een ander geeft live de temperaturen, nog een ander toont een live radaranimatie van de opstijgende vluchten in Zaventem, zonder de informatieve en promotionele berichten te vergeten…
Het beste van lifestyle & reizen
Volgens initiatiefnemer Ronny Bayens is de nieuwe conceptstore een “verplichte vernieuwing in een af en toe innovatieloze sector. We voegen hiermee een nieuwe dimensie toe waarmee we de leemte willen invullen die het internet toch creëert. Online mis je beleving en inspiratie. Bovendien vermijdt dit concept dat een klant doelloos moet zitten wachten in een travelshop.” Bayens mikt met het nieuwe concept zowel op voorbijgangers die iets komen kopen in de winkel als op Connections-reizigers: “We geloven in de complementariteit van lifestyle en reizen.”
Het Belgische Connections telt zowat 30 winkels in het hele land. Het nieuwe concept wordt voorlopig enkel in Antwerpen uitgetest. De reisorganisatie bedient jaarlijks 300.000 reizigers en boekte in 2011 een winst voor belastingen van 2 miljoen euro.