Filialisering groeit helft trager dan vóór 2012
Van de 82.476 winkels die ons land telt, maken er 19.486 deel uit van een winkelketen. Dat blijkt uit cijfers van Locatus, leverancier van retailinformatie. Zeven jaar geleden was nog maar 15,6% van alle winkels een filiaal van een grotere winkelformule, vandaag ligt de filialiseringsgraad in ons land al op bijna 24%.
“Toch zien we rond 2012 wel een kentering. Vóór die tijd was sprake van een toename met ruim 1 procentpunt per jaar. Vanaf 2012 is dit gehalveerd naar 0,5 of 0,6 procentpunt per jaar”, zegt Nicole Dirksen-Janken van Locatus.
Bijna één op vier lijkt misschien weinig, maar die winkelketens gaan wel met de grootste winkeloppervlakte aan de haal. “Als we naar winkelmeters kijken is de filialiseringsgraad meer dan het dubbele. De grotere winkels zijn vaak juist de filiaalwinkels. Bijna 52% van de winkelmeters in de detailhandel is van een filiaalbedrijf en dit percentage stijgt nog steeds.” Al was 2012 ook hier een kantelmoment: “Ligt vóór 2012 de jaarlijkse stijging rond de 2 procentpunt, na die tijd is dit gehalveerd tot circa 1 procentpunt.”
Toch nog 33 branches met enkel zelfstandigen
Uitgedrukt in aantal winkels zijn de modewarenhuizen (à la e5 mode en H&M) het sterkst gefilialiseerd, gevolgd door de textielsupers (à la Zeeman) en de supermarkten (Delhaize, Carrefour & Co). Maar in vierkante meters zijn de supermarkten de kampioenen, gevolgd door de drogisterijen (à la Kruidvat) en de textielsupers.
Toch zijn er nog wel degelijk branches die aan elke ketenvorming ontsnapt zijn. Van de 137 detailhandelbranches die Locatus onderscheidt, zijn er nog altijd 33 die exclusief op zelfstandigen draaien. Het gaat dan om bijvoorbeeld Souvenirs, Ledermode, Antiek, Hengelsport, Watersport, Munten/Postzegels of nog Stripboeken.