Vijf steden boven de 50%
Voor een goed begrip: onder ‘A-locatie’ verstaat de onderzoekster de 200 straten in die steden met het hoogste aantal voorbijgangers (op basis van de Locatus-passantentellingen), met ‘internationale winkelformule’ bedoelt de onderzoekers een keten die in minimaal zes landen aanwezig is, onder de noemer detailhandel of leisure valt en minimaal één keer voorkomt op de onderzochte A-locatie. Op die manier kwam Gerda Roth uit op 1.780 vestigingen van alles samen 361 internationale ketens.
De 21 onderzochte Europese steden hebben gemiddeld 40,6% internationale formules op A-locaties. De rest (59,4%) bestaat dus uit nationale formules, zelfstandige winkels of leegstaand/in aanbouw. Londen is veruit de meest gefilialiseerde winkelstad, met liefst 54,5% van de winkels die opereren onder de vlag van een internationale keten. Dan volgen Barcelona (51,7%) en het Duits trio Hamburg (51,4%), Berlijn (51%) en Keulen (50%). Voor de minst gefilialiseerde winkelsteden moeten we naar Scandinavië: in Stockholm behoort slechts één winkel op de vijf (21%) tot een internationale keten, in Kopenhagen gaat het ook nog altijd maar om één op de vier (26,9%).
En in onze regio? In de rangschikking van 21 landen staan Antwerpen op plaats 11 (met 40,5% filialen van internationale ketens) en Brussel op plaats 18 (30,8%). Tussen beide in vinden we ook twee Nederlandse steden: Amsterdam op 14 (37,4%) en Rotterdam op 16 (34,2%).
Frankrijk grootste exporteur van ketens
Al die internationale formules, 361 in het totaal, zijn afkomstig uit 24 landen wereldwijd, zo blijkt. Acht op de tien (82%) hebben een Europese herkomst. De meeste internationale formules (16,1% om precies te zijn) hebben een Franse herkomst. “Dit zou je in eerste instantie niet verwachten, gezien de taal”, zegt Gerda Roth. “Een formule heeft immers minder barrières wanneer zij haar merk niet hoeft aan te passen voor export. De sterke merkpositionering van de Franse modemerken lijkt hier een plausibele verklaring voor te zijn.” Naast Frankrijk staan ook de Verenigde Staten (15%) en Italië (14,4%) op het podium.
Bekijken we echter het aantal vestigingen op A-locaties per herkomstland, dan vormen de Verenigde Staten (18,1%), Duitsland (15,4%) en Italië (11,8%) het toptrio en zakt Frankrijk weg naar een zesde plaats (10,5%). “Hieruit zou je kunnen concluderen dat voor vele Franse ketens het minder van belang is om in de drukste winkelstraten te zitten”, aldus nog de onderzoekster. Nederland haalt met 2,7% nog net de top-10.