“Een echte plaag”
Volgens de officiële inschrijvingscijfers bleef de Belgische automarkt vorig jaar zo goed als status-quo, op 486.065 stuks (-0,1%). Zonder de wagens die binnen een maand alweer worden uitgeschreven, dan oogt het plaatje minder fraai: dan klokt de automarkt af op 455.168 stuks oftewel een daling van 1,5% tegenover het jaar voordien, zo becijferde De Tijd.
Het grote aantal schrappingen (30.897 in 2013) doet vermoeden dat er meer aan de hand is dan het rechtzetten van een vergissing, stelt de zakenkrant: “Valse inschrijvingen zijn een echte plaag, zegt de sector al jaren. Sommige invoerders maken er een sport van om grote aantallen auto’s in te schrijven en al na amper enkele dagen weer uit te schrijven.”
Populaire trukendoos
Bij vier merken zijn er zelfs verdacht veel nepinschrijvingen: bij Hyundai gaat het om 18% van de ingeschreven auto’s (bijna één op de vijf), bij Nissan en Renault gaat het om 23% en 24% (bijna één op de vier) en bij Fiat zelfs om 47% (bijna één op de twee dus!).
De nepinschrijvingen zijn een makkelijke manier om een verkooptarget te halen of om de populariteit van een merk artificieel op te krikken. “Renault bijvoorbeeld is op basis van de inschrijvingen het nummer twee, maar zakt achter Peugeot als de snelle uitschrijvingen worden weggefilterd”, schrijft de krant.
Daarnaast zijn nepinschrijvingen ook een beproefd middel om van overstocks af te raken. De reeds ingeschreven wagens met enkele kilometers op de teller kunnen dan als bijna nieuw maar met korting verkocht worden, veelal aan buitenlandse traders.