(publireportage) Niet alleen online, ook in de fysieke winkels worden digitale betalingen onmisbaar. Maar het complexe landschap stelt retailers voor strategische dilemma’s: kiezen ze voor één betaalserviceprovider (PSP) of voor meerdere?
Wat zijn de voor- en nadelen?
Consumenten verwachten een naadloze betaalervaring. Welke mogelijkheden retailers aanbieden om af te rekenen en of er één of verschillende PSP’s zijn, speelt dus een essentiële rol. Of retailers in zee gaan met één PSP of met meerdere leveranciers, is een strategische keuze met elk zijn voor- en nadelen. Welke overwegingen spelen mee? Wat is de beste keuze voor elk type bedrijf?
Momenteel kiest de meerderheid van de bedrijven ervoor om met verschillende PSP’s te werken, zo blijkt uit internationaal onderzoek in opdracht van PayPal. Uit een enquête onder 1.503 handelaars (+10 miljoen euro omzet) in vijf Europese landen (België, Denemarken, Ierland, Nederland en Zweden) blijkt dat 54% van de respondenten momenteel met twee of meer PSP’s werkt.
Voor retailers met internationale ambities
Wie voor meerdere leveranciers van betalingsdiensten kiest, is vooral internationaal actief en gaat voor flexibiliteit en schaalbaarheid. 36% van de webwinkeliers die met meerdere PSP’s werken, mikt in het komende jaar op internationale groei en wil lokale betaalmethodes integreren. Zowat de helft doet het om in verschillende regio’s en voor allerlei transactietypes (en valuta) dekking te hebben, aldus het onderzoek.
Deze strategie vermindert ook de risico’s door niet afhankelijk te zijn van één aanbieder. Zelfs als er problemen of storingen zijn bij één van de aanbieders, kan de retailer automatisch omleiden naar een andere betalingsdienst. Een derde van de respondenten zegt dankzij de verschillende providers ook meer toegang tot innovatie te hebben: door de expertise van meerdere aanbieders te benutten, kunnen ze inspelen op diverse transactietypes en een breed scala aan betaalopties leveren, van traditionele creditcards tot digitale portemonnees. Webwinkeliers zien de multi-PSP strategie met andere woorden als een slimme manier om hun dekking te vergroten.
Voor wie van eenvoud en maatwerk houdt
Toch vertrouwt ook een aanzienlijk deel van de bedrijven op één betaalprovider. 46% van de bedrijven in de verschillende regio’s werkt met een enkele PSP samen. België steekt er zelfs bovenuit met 53%. Het zijn vaak bedrijven die de complexiteit willen verminderen en meer maatwerk wensen. Wie met één PSP werkt, vindt dat de betaling zo beter kan worden afgestemd op hun eigen zakelijke behoeften (35%).
Vereenvoudigde rapportage is een ander groot voordeel: met één kanaal voor rapportage zijn de transacties makkelijker te stroomlijnen en bij te houden, geeft 29% van de handelaars aan. Evenveel retailers geven aan dat een uniforme set protocollen de beveiliging en naleving vergemakkelijkt. Ook hogere efficiëntie en lagere kosten spelen mee: in België, waar een enkele betaalprovider de voorkeur geniet, vindt ruim een kwart die aanpak kostenefficiënter.
Waar liggen jouw prioriteiten?
Verschillende digitale betaalstrategieën spelen kortom in op verschillende prioriteiten. Retailers die met meerdere PSP’s werken, geven de voorkeur aan flexibiliteit en schaalbaarheid, terwijl retailers die met één provider werken de nadruk leggen op meer eenvoud bij het verwerken van betalingen en het afhandelen van transacties.
Meer weten over hoe je de juiste betaalstrategie kiest om je bedrijf te laten groeien? Lees dan het nieuwste Payments Infrastructure Report van PayPal, gebaseerd op onderzoek bij bedrijven in België, Nederland, Ierland, Zweden en Denemarken.
Alle gegevens zijn afkomstig uit het Payments Infrastructure Report 2024 van PayPal en onderzoek gebaseerd op de resultaten van een enquête onder 1.503 handelaars met een omzet van meer dan 10 miljoen euro, in België, Denemarken, Ierland, Nederland en Zweden (minimaal 300 retailers per land). De enquête werd uitgevoerd tussen 12 december 2023 en 27 december 2023 door Censuswide.