Eén jaar na de lancering verkopen al 1200 lokale bedrijven hun producten op de Belgische webshop van Amazon. De retailer ziet potentieel: 55% van de zowat 1,2 miljoen Belgische kmo’s is nog niet digitaal actief.
Moeilijke timing
Exact een jaar geleden ging Amazon – eindelijk – ook in België van start met een lokale webshop. Dat moest weliswaar via de url amazon.com.be, omdat verzekeraar Baloise immers al vele jaren de eigenaar is van de url amazon.be. Intussen werkt de Amerikaanse retailgigant hier samen met 1200 Belgische ondernemingen, zegt directeur Eva Faict aan De Tijd. Zij verkochten in 2022 via Amazon in totaal vijf miljoen producten.
Daarmee loopt de retailer nog flink achter op zijn lokale rivaal Bol, die meer dan 6.000 Belgische verkooppartners op zijn platform heeft. Of het dochterbedrijf van Ahold Delhaize partners verliest aan Amazon is niet duidelijk: veel verkopers zijn op beide platformen actief.
Amazon kan bouwen op zijn naamsbekendheid en wereldwijde schaal, maar kwam naar België op een moment dat de e-commercemarkt begon te stagneren. Toch ziet het bedrijf nog groot potentieel. Uit een rapport van onderzoeksbureau Kantar blijkt dat 55% van de 1,2 miljoen Belgische kmo’s nog niet digitaal actief is. “Te veel Belgische bedrijven geven op omdat ze denken dat het te complex is om hun bedrijf online te lanceren”, meent Faict.