De Economische Inspectie heeft dit jaar al 1.325 websites moeten offline halen. Dat is vier keer meer dan in heel 2015, toen er slechts 328 domeinnamen werden ingetrokken. Daarbij gaat het vaak over verkopers van namaakproducten.
Populariteit misbruiken
“Er worden steeds meer domeinnamen gekaapt van websitehouders die hun domeinnaam vergeten te verlengen”, zegt Chantal De Pauw, de woordvoerster van de Economische Inspectie, aan De Tijd. “Er komt dan plots een webshop met namaakgoederen te staan op de domeinnaam van een restaurant, notaris of nagelstudio. De fraudeurs misbruiken de populariteit van de vroegere website op die domeinnaam.”
Vaak gaat het daarbij over namaakproducten die vanuit China worden verzonden. Omdat er meestal ook valse of gestolen identiteitsgegevens worden gebruikt, heeft de Economische Inspectie geen andere keuze om de domeinnaam gewoon in te trekken. De Economische Inspectie heeft wel enkel toegang tot .be- of .eu-sites. Het merendeel van de klachten gaat echter over internationale sites: die worden doorgegeven aan de bevoegde landen.
Voor de consument wordt het wel steeds moeilijker om die namaaksites te herkennen, want ze zien er alsmaar professioneler uit. Daarom wordt de consument aangeraden om steeds waakzaam te zijn. “Als een aanbieding te mooi is om waar te zijn, dan is ze dat waarschijnlijk ook. Dat neemt niet weg dat namaaksites steeds vaker ‘normale’ kortingprijzen hanteren. Daardoor lijken die prijzen voor de consument aannemelijke soldenprijzen.”