Retailers blijven groei zoeken over de grenzen. Vooral Azië is in trek. Toch vertraagt de internationale expansie door hogere investeringen in e-commerce. Dat blijkt uit het rapport “How Global is the Business of Retail?” van vastgoedconsulent CBRE.
Hong Kong meest in trek
Het jaarlijkse onderzoek, waarvan de negende editie zopas verscheen, analyseert de activiteiten van 334 internationale retailers in 61 landen. Retailers kiezen in hun expansiestrategie hoofdzakelijk voor ‘gevestigde’ winkelsteden, zo blijkt. 90% van de onderzochte steden verwelkomde minstens één nieuwe retailer in 2015 (tegenover 85% in 2014). 30% van de onderzochte markten zag minstens 10 nieuwe retailers een winkel openen.
De samenstelling van de top twintig populairste steden voor nieuwkomers veranderde wel. Azië domineert de top tien en is goed voor vier van de vijf aantrekkelijkste markten. Hong Kong was het meest in trek in 2015, met 73 nieuwe retailmerken die er winkels openden. Singapore bekleedt de tweede plaats met 63 nieuwkomers en wordt gevolgd door Tokio (57), Taipei (47), Moskou (40), Londen (39), Dubai (38), Beijing (37), Boekarest (35) en Doha (29).
Londen blijft overigens de meest internationale winkelstad ter wereld, gevolgd door Dubai, Shanghai, Hong Kong, Parijs en Tokio.
Waken over juiste mix
CBRE verwacht dat de belangstelling van internationale retailers zal verschuiven naar groeiende steden in Afrika en Latijns-Amerika, naarmate het economische klimaat in het oosten met tegenwind te maken krijgt. Daarnaast lijken gevestigde markten als Duitsland, het VK, Frankrijk, de VS en China prioriteit te krijgen. Retailers opteren voor zekerheid.
Bovendien vertraagt de internationale expansie licht. Die trend is volgens CBRE toe te schrijven aan het feit dat veel retailers nu meer kapitaal investeren in e-commerce platforms en multichannelomgevingen. Retailers kijken kritischer naar hun winkelportfolio en waken over de juiste mix van locaties, waarbij ze ook nieuwe concepten in overweging nemen, zoals winkels op luchthavens of treinstations.
Ook shoppingcenters spelen een sleutelrol voor retailers die nieuwe markten willen betreden. Maar winkelcentra moeten zich dan wel herpositioneren, met meer aandacht voor food, leisure en lifestyle.