Uit een onderzoek door de toezichthouders in opdracht van de Europese Commissie blijkt dat een ruime meerderheid van de webwinkels de fundamentele consumentenrechten niet naleeft. Het zou om liefst twee op de drie webshops gaan.
Herroepingsrecht
De meeste overtredingen hebben betrekking op het herroepingsrecht en de garantietermijn. In nogal wat gevallen krijgen consumenten geen of onvolledige informatie over hun recht om binnen een termijn van veertien dagen af te zien van een aankoop, of over de wettelijke garantietermijn van twee jaar.
“Het is onaanvaardbaar dat Europese consumenten niet goed worden geïnformeerd over hun rechten met betrekking tot online leveringen in twee van de drie webwinkels. De EU-rechten, zoals het recht om goederen binnen veertien dagen te retourneren, vergroten het online vertrouwen van consumenten. Ze mogen niet in de kleine lettertjes worden begraven”, aldus Didier Reynders, Eurocommissaris voor Justitie.
Geoblocking
Veel webwinkels discrimineren ook nog steeds op verblijfplaats of nationaliteit, schrijft NRC. De Nederlandse Autoriteit Consument en Markt, die namens Nederland meewerkte aan het onderzoek, stelde herhaaldelijk vast dat shoppers met een Nederlands factuuradres niets konden kopen bij een webshop in een andere EU-lidstaat, ook al lieten ze de aankoop in het desbetreffende land leveren. Dat is een overtreding van de zogenaamde geoblocking-regels: webwinkels zijn niet verplicht in alle landen van de EU te leveren, maar mogen anderzijds gelijksoortige bestellingen niet weigeren.
De studie werd uitgevoerd door de 27 toezichthouders van de verschillende lidstaten van de EU, die in totaal een kleine 500 online winkels controleerden. De lijst van de onderzochte webshops, die kleding, schoenen, meubels, huishoudelijke artikelen en elektrische apparaten verkopen, werd niet vrijgegeven.